Brev
skænderier
kære børnebrevkasse
jeg er en pige på 16 snart 17 år som for et halvt års tid siden startede på gymnasiet. når jeg kommer hjem fra skole skændes jeg altid med mine forældre om de mindste ting, og det bliver jeg rigtigt ked af, og pga. det kan jeg ikke koncentrere mig om skolen og lektierne,.
alle de skænderier jeg har med dem går mig psykisk på og kan ikke klare at skulle bo hjemme til jeg har fået min studenter eksame.!
derfor ville jeg spørge om det var muligt at man som 16 årie kunne komme ud og bo for sig selv eller ligende og hvad jeg ellers skulle gøre, for at kunne komme væk hjemme fra, så jeg kan klare mig godt igennem gymnasiet?
-hilsen hende den fortabte…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 16!
Tak for dit brev. Det lyder som, at du har det svært med dine forældre på nuværende tidspunkt.
Nu ved jeg ikke, hvad I skændes om, og om det er fordi dine forældre stiller dig urimelige krav..?
Jeg tænker dog, at det måske kunne være rart for dig at vende situationen med en voksen, som du har tillid til - en lærer, din studievejleder på gymnasiet eller en helt tredje?
Du har også mulighed for at kontakte en socialrådgiver i din kommune. Din socialrådgiver kan hjælpe med at finde frem til, hvordan kommunen vil kunne støtte dig bedst muligt. Det er forskelligt, hvilke tilbud kommunerne har, så jeg kan desværre ikke garantere dig, at kommunen vil kunne hjælpe dig med at flytte hjemmefra. Når du skal i kontakt med kommunen, har vi her på Børns Vilkår mulighed for at give dig en Børnebisidder, som kan hjælpe med at sikre, at dine rettigheder bliver overholdt. Bisidderen kan også hjælpe dig med at kontakte kommunen, tage med til møder mm.
Og du har selvfølgelig mulighed for at vende situationen eller andet med én af vores rådgivere på BørneTelefonen på 116 111. Rådgiveren har også mulighed for at henvise dig til en bisidder, hvis I finder frem til, at det kunne være noget, du kunne tænke dig.
BørneTelefonen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.