Psykisk dårligt i hjemmet

Kære brevkasse.

Jeg er en pige på 16 år.

Jeg har nu på det seneste haft det ret svært herhjemme, og jeg er nået til et punkt hvor jeg virkelig ikke kan klare at bo her længere. Problemer skyldes mest mit forhold til min lillesøster, som er fuldstændigt umulig. Hun er virkelig forfærdelig og det føles som om at hun med vilje gør ting for at irritere mig. Vi har aldrig haft det bedste forhold, men det er blevet for meget nu.

Jeg kan ikke snakke med min mor, for ud fra erfaring ved jeg at hun “smålig-gør” det. Som om det ikke er så seriøst som det rent faktisk er for mig.

Jeg har lige fået et arbejde, som dog kræver at jeg noglegange arbejder lidt sent. Min mor vil ikke have at jeg arbejder så sent da hun er bange for at det har en dårlig effekt på min skolegang, men hun ved jo ikke at det for mig er en nødvendighed at komme mere ud af huset, samt spare penge op til når jeg endelig kan flytte hjemmefra.

Jeg er virkelig ked af det og følelsesmæssigt udmattet af at bo i det her miljø. Jeg er ikke sikker på at jeg kan blive ved i 2,5 år mere (der går jeg ud af gymnasiet).

Er der overhovedet noget jeg kan gøre her? eller skal jeg bare “suffer through”?

ps. min far er ikke en mulighed.

Venlig hilsen

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det lyder til at du er presset. Det er aldrig rart når ens base, ens hjem, det sted man skal føle sig aller bedst tilpas har lige den modsatte effekt.
Sådan skal det ikke være.
Det lyder til, at det er gået ret skævt mellem din søster og dig og det gør det for rigtig mange søskende. De fleste finder dog en fælles respekt for, at den anden eksisterer og bor under samme tag og så behøver der såmænd ikke blive snakket sammen før lysten er til det.

Men det lyder til, at det særligt er forholdet til din søster, der gør tingene uudholdelige og at du ikke føler din mor forstår det. Selvom du skriver, at du ikke kan snakke med din mor om det, så synes jeg du skal prøve...igen. Du kan også skrive et brev til hende som hun kan læse, når hun har tid og overskud? Det kan nogle gange være nemmere at skrive det hele ned. På den måde får man også alle de vigtige ting med.

Men du skal have forklaret din mor, hvor skidt du har det og komme med nogle eksempler på, hvornår du særligt oplever det. Prøv at tænk over hvad din mor kunne gøre for, at det blev bedre at være derhjemme? Hvad har du brug for? Hvad ønsker du din lillesøster skulle blive bedre til og hvad skal hun gøre mindre af? Hvad kan du selv ændre på?  Hvilke aftale kan der laves sammen. Så alle er med på, at aftaler og regler skal overholdes og hvad man skal gøre, hvis det ikke overholdes.

Du kan evt. også vise dette brev til din mor? Altså at du har skrevet ind til os og at vi har rådet dig til at få en god snak med din mor. Måske I sammen kan finde en løsning så du igen har lyst til at være derhjemme. Det kan være en idé at få gratis og anonym rådgivning i jeres kommune. Der skulle stå noget på kommunens hjemmeside om rådgivning for børn og familier. Her kan man netop få hjælp til at finde ud af, hvordan man bedst kan bo sammen og få det godt.

Hvis dette ikke hjælper, synes jeg du skal prøve at skrive eller ringe til os igen og så skal vi nok hjælpe dig med en anden løsning, for hjemmet skal være et rart og sikkert sted at være. Måske er der mulighed for at du bo lidt hos bedsteforældre eller andre, hvis det går helt i knude derhjemme.

Kærlige hilsen
BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse