Problemer med forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev. Det er aldrig sjovt at skændes, så jeg forstår godt at du skriver ind til os.

Jeg kan godt forstå at du ikke synes det er rart, og at du kan få en følelse af, at du bare gerne vil væk. Vi får mange breve her på BørneTelefonen, fra unge som skændes rigtigt meget med deres forældre. Dette sker især, når børn bliver ældre og begynder at få sine egne holdninger og meninger. Er det mon også sådan for dig?

Uanset hvad, så løser ens problemer sig sjældent, når man skændes og afslutninger bliver “at tage væk”. Du har måske prøvet at skændes med en god ven/veninde, hvor problemet ikke bliver løst af, at i skændes. Derimod kan problemet måske oftere løses, hvis man taler stille og roligt om det. Og på en måde hvor man har fået tænkt lidt over, hvad det man gerne vil sige, før man siger det. Det virker stærkere og får ofte folk til at lytte mere efter. Også forældre.

Det leder mig frem til en af de råd, jeg gerne vil give dig med på din vej.

Dine forældre skal vide, hvordan du har det. De skal vide, hvordan du får det når de siger, at du skal flytte, eller tage hjem til din mor/far. Det kan du gøre på nogle forskellige måder.

Du kan sætte dig ned med din mor, far eller dem begge to, og så fortælle dem helt stille og roligt, hvordan du har det.
De vil måske spørge dig, hvorfor du fx har løjet om at lave lektier, når du ikke havde gjort det. Derfor er det godt at have overvejet dit svar til det spørgsmål, og måske også tænkt lidt over, hvad både du og de kan gøre anderledes fremover, for at I undgår at komme til det punkt, hvor det bliver til et skænderi. Måske er der en god grund, som de bare ikke kender til? Giver det mon mening?

Hvis du ikke føler, at du kan tale med dine forældre om det, er der så måske en anden voksen du er tryg ved? Hvis det ikke er muligt at se personen, kunne du måske ringe istedet. Fordi du er på efterskole, kunne det måske være din kontaktlærer der? Han/hun kunne så tage en snak med dine forældre om, hvordan du har det.

Særligt i den her tid, hvor Corona gør, at dit efterskoleophold er sat lidt på pause, kan det være vigtigt at få talt sammen, tænker jeg. De har hver især vænnet sig til mere “alenetid”, og du har vænnet dig til at være mere selvstændig. Og nu er fremtiden ift. ophold lidt uvis, og det påvirker måske både dig og dine forældre. Uden at I behøver være bevidste om det. Er det mon noget du kan genkende?

Uanset hvad, så er det vigtigt at du får talt med nogen og får fundet ud af, hvor det er, I går skævt af hinanden. For det er sjældent en god løsning af tage væk. Det ved dine forældre sikkert også godt, men er alligevel kommet til at sige det. Det skal de vide, ikke er særlig godt.

Jeg håber du kan bruge disse råd. Du er altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111.

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse