Problemer i hjemmet

Hej, jeg er en pige på 15 år.

Jeg kan ikke klare at bo sammen med min mor længere, jeg har det også ret svært i skolen, jeg har kun en veninde som jeg snakker med, men jeg vil gerne snakke med mange andre fra min klasse, men hver gang jeg snakker til dem, så kigger de underligt på mig og går sin vej.

jeg har også siden 6 klasse skåret i mig selv, jeg blev meget mobbet og siden da har jeg bare villet bo langt væk fra både min mor og far.. (de bor ikke sammen).. Jeg vil bare flytte hjemmefra eller på efterskole, men min mor har ingen penge til det. lige for tiden er jeg meget tit uvenner med min mor..

HJÆLP jeg kan ikke holde mit liv ud ret meget længere!!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du, Tak for dit brev. Det lyder som om, at det kan være rigtig svært at være dig for tiden.. Og at det måske har været sådan i længere tid, så kan jeg godt forstå, at du beder om hjælp med store bogstaver. De fleste mennesker oplever både svære og lette perioder i deres liv og det er med til at forme os, som de mennesker vi nu engang er og bliver til senere i livet. – Men jeg tænker, at som 15-årig skulle der gerne være lidt flere positive fortællinger i din historie. Tænker du også det? For nogle kan det også være en alder, hvor man kan tage en del diskussioner med sine forældre, hvad enten de er sammen eller skilt, men man skulle gerne ind imellem have en oplevelse af at hygge sig med sine forældre eller kunne bruge dem til noget godt..

Har du nogen minder om tidspunkter, hvor I har hygget jer eller lavet noget sammen, I synes var sjovt? Måske ligger det langt tilbage, måske har du også et par minder, som er for nylig, men måske kan du bruge noget fra de minder til at overføre til nu..?

Altså hvis det var noget særligt I lavede, som I havde det hyggeligt med, så kunne det måske være en idé at prøve det igen? Eller hvis du kan huske noget, der fik jer til at grine sammen eller hvor der bare var en dejlig stemning, så var det måske værd at tale, om I måske kunne gøre det igen sammen? For de fleste forældre synes faktisk også, det er rigtig frustrerende og ærgerligt at have perioder, hvor de skændes med deres børn. De fleste forældre vil meget hellere bare kunne tale sammen med deres børn og måske kunne lave nogen ting sammen. Du skriver, at du godt kunne tænke dig at komme på efterskole, men at din mor ikke har råd til det.. Jeg ved ikke, hvor grænsen går henne, men der er mulighed for at få hjælp fra kommunen til et efterskole ophold, hvis ens forældre ikke tjener så meget. Mon din mor eller far har undersøgt om det kunne være en mulighed for jeres familie? Det kan nogen gange være en god måde lige at få lidt luft fra hinanden, men stadigvæk have mulighed for at se hinanden i weekenderne..

Du har også muligheden for selv at kontakte kommunen og tale med din rådgiver om hvilke muligheder der er.. Måske har du talt med din rådgiver før – måske ikke, men vi har alle en rådgiver tilknyttet, så du kan til hver en tid gå til kommunen og bede om at tale med den rådgiver, som er tilknyttet dig og din familie. Tror du det kunne være en idé? Det er godt at høre, at du har en veninde – selvom du godt kunne tænke dig at tale med flere fra klassen, så er det dejligt som udgangspunkt at have en god veninde. Og nogle gange kan det være at man skal finde sine nye venner et andet sted end i klassen. Nogle har deres bedste venner fra den sport de går til eller deres nabo, som går på en helt anden skole. Nogle gange kan det hjælpe at kigge nye steder hen, hvor vi måske mindst venter, at det er der, vi skal finde en ny veninde eller ven. Du fortæller, at du har skåret i dig selv siden 6.klasse - og at du dengang blev mobbet .. Var der nogen, der vidste, hvordan du havde det? For det havde måske en sammenhæng, at du blev mobbet og måske brugte det at skære i dig selv for at få afløb for dine frustrationer? Tror du det kunne hænge sådan sammen?

Det får mig til at tænke, at du måske ikke fik den hjælp, som du havde brug for fra de voksne omkring dig. Oplevede du at skolen hjalp dig med at stoppe mobningen og dermed hjælpe hele klassen med at få skabt en bedre klassekultur? Eller følte du, at du stod lidt alene med det? Skolen er forpligtet til at hjælpe elever, som af den ene eller anden årsag ikke trives. Det er altid de voksnes ansvar at sørge for at eleverne trives i skoletiden – og det lyder det ikke til, at du har gjort alle dage.

Jeg siger det også for at fortælle dig, at hvis du stadig går i den klasse og ikke trives, så er det rigtig vigtigt at få sagt det højt til den lærer, du stoler mest på, som så kan hjælpe dig og forhåbentlig hele klassen til at få et bedre fællesskab. Der er mange forskellige måder, man kan gå ind som lærer og arbejde med en klasse, hvor der er dårlige stemninger eller drillerier, men det er lærerens ansvar at finde frem til den rigtige metode for lige netop jeres klasse. Tror du, at det vil være en mulighed for dig at tale med en af dine lærere? En anden mulighed for dig er at tale med den psykolog, som er tilknyttet din skole. Der er nogen, som har den holdning, at man kun går til psykolog, når der er noget galt med én selv, men sådan behøver det absolut ikke at være. Rigtig mange har stor glæde af at tale med en psykolog om de bekymringer og tanker, man kan bære rundt på – eller som i dit tilfælde, at få luft for de frustrationer du blandt andet føler overfor din mor lige nu.. Tror du, at det ville være noget, du har lyst til at gøre brug af - hvis det var en mulighed for dig? Hvis du ikke helt synes om de idéer, jeg har foreslået, tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at ringe til BørneTelefonen 116 111 og tale med en af vores rådgivere. Sammen kan I måske tale om hvilke muligheder, der ligger for at kunne ændre nogle af de ting i dit liv, som du lige nu er ked af.. Og ikke mindst vil du kunne få luft for dine frustrationer ved at få sagt dem højt til en anden.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse