Brev
øhh
hej
og jeg hader min mor og lillebror jeg er tvunget til at bo sammen med min mor og jeg kan ikke klare det mere jeg vil gerne væk fra min familie så jeg slipper for dem jeg er ligeglad med hvor jeg kommer hen bare jeg kommer væk så nu skriver jeg til jer
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, jeg kan godt høre, at forholdet mellem dig og din familie er rigtig dårligt for tiden. Så det er godt du skriver for at få råd.
Du skriver jo ikke så meget om, hvad det er, der gør, at du i den grad har brug for at komme væk fra din familie, så jeg kan ikke svare dig på, om det vil være realistisk for dig eller ej.
Men det jeg kan fortælle dig er, at det kun er kommunens socialforvaltning, der kan træffe beslutning om at finde et andet sted til dig at bo. Derfor tænker jeg, at du skal i kontakt med din sagsbehandler, så han eller hun kan undersøge, hvordan hverdagen er i din familie, og om du vil kunne trives bedre ved at bo et andet sted.
Det kan være meget svært at gå til kommunen på egen hånd, så jeg vil opfordre dig til at tage en voksen med, der kan støtte dig i at få fortalt, hvorfor du har brug for at komme væk hjemmefra.
Hvis ikke du kender nogen, som du tror vil hjælpe dig, så har du også mulighed for at få en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en voksen, som kender reglerne og som kan gå med til møder og den slags og hjælpe dig med at sikre, at dine rettigheder bliver overholdt. Læs evt. mere her >>
Du er også velkommen til i første omgang at ringe til en rådgiver på BørneTelefonen (telefon: 116 111) og tale lidt mere uddybende om din situation med hende eller ham.
Kærlig hilsen BørneTelefonen