Ked af at være flyttet hjemmefra (nogen gange)

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev. Du beskriver det dilemma du befinder dig i rigtig godt, for som du skriver, så er det smartest at du bor på kollegie nær din skole, samtidig er du glad for og mest tryg ved at bo hjemme. Jeg ved ikke så meget om hvordan det er at vokse op på en mindre ø, men jeg forestiller mig, at det må være det samme dilemma andre unge fra øen befinder sig i? Hvis jeg har ret i det, er det mon så også sådan, at du vil kunne lave aftaler om at følges hjem og tilbage til skolen igen i de weekender og ferier du er hjemme på øen? Jeg skriver sådan, fordi det ofte er nemmere at sige på gensyn til sin familie, når man har nogle andre at følges med, ville det være en mulighed for dig?

Når man er ung, som du er, så er det helt naturligt at være sårbar overfor forandringer, det er derfor vigtigt ikke at gå med alle sine tanker selv. Det lyder som om du taler godt med din mor, hun forstår at det er svært for dig og hun støtter dig, men hun prøver også at få dig til at blande dig med andre unge, så du ikke bruger så meget tid på at have tanker der gør dig ked af det. Og som du selv skriver, så er du enig med hende, du er nødt til at komme ud af busken, også selv om det er svært.

At du bliver ked af det hver gang du har været hjemme på weekend eller i ferier, tænker jeg hænger sammen med at du er i gang med en frigørelsesproces, du skal til at give slip på den tryghed der tydeligvis er i dit barndomshjem. Du er et sted i livet hvor du på den ene side er på vej ind i et voksent liv, på den anden side er du stadig et barn der søger, og alt id har fundet trygheden ved at være meget hjemme, giver det mening når jeg beskriver det sådan?

Jeg får sådan lyst til at sige til dig, at du virker som en sej pige, du er bevidst om hvad der er bedst for dig, også selv om det er svært for dig. Mit råd til dig vil være, at du fortsat skal bruge at tale med din mor om det der er svært, men jeg tænker også at du skal blive ved at bruge din mormor, din tante og måske især din kontaktlærer, fordi denne er den voksne der er fysisk tilstede i din hverdag.

Jeg håber mit svar til dig er hjælpsomt, ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, der sidder også dygtige rådgivere som gerne vil tale mere med dig om din situation.

Du skal havde forsat held og lykke med dit studie og din nye tilværelse som ung og udeboende.

Kærlig hilsen til dig fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse