Kan jeg bo selv?

Hej jeg er en pige på 15 år.
Jeg har i længer tid flyt at jeg ville få det bedere af at bo alene. Jeg har været meget igennem i mit liv og har boede i plejefamilie, er så flyttet hjem for et halvt og lidet mere siden. Jeg har det fint med at bi hjemme men det mangler bare lidt meget før jeg føler det godt. Men i er med jer har oplevet meget uden min mor står vi forskellige steder og får tit af vide jeg er meget moden i min alder og har altid på en måde klar mig selv så jeg vil enlig godt flytte hjemme fra om ik alt fir lang tid, kan man det? Hvordan?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Når jeg læser dit brev, så bliver det tydeligt, at du har været meget igennem i dit liv. Når man har boet i plejefamilie og været væk i en lang periode fra sin egen familie, så kan det føles lidt svært at flytte hjem igen og skulle “finde hinanden igen” som familie. Er det mon også sådan du har det?

Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at flytte hjemmefra. Den følelse står rigtigt mange unge med. Men selvom man er moden og måske har klaret sig selv i dele af ens liv, så er det et stort skridt at skulle bo alene, når man er 15 år. Der er bl.a. det økonomiske. Det dyrt at skulle betale husleje, mad, internet og alle de ting, som følger med at skulle have sit eget sted at bo.

Jeg tænker, at du og din mor først lige har fundet sammen igen efter at du har været i plejefamilie. Du fortæller, at du egentlig har det fint med at bo hjemme, men at der mangler noget for at du kan have det helt godt. Det er super flot, at du kan mærke på dig selv, at der mangler noget. Men har du prøvet at tænke lidt over, hvad det er der mangler? Er der mon noget, der kan gøres anderledes, for at du bliver helt glad for at bo hjemme? Jeg tænker, at måske skal der gå lidt længere tid, før du og din mor helt har vænnet jer til at bo sammen og at forstå hinanden bedre. Hvad tænker du mon om det? Måske du og din mor kan få en snak, hvor du fortæller hende om dine tanker og følelser og måske ad den vej I kan finde nogle løsninger, så du føler, du har det bedre?

Det er sådan, at når du er under 18 år, så er det dine forældre, som har ansvaret for at du har det godt – og hvis du ikke kan overskue at bo hjemme, så er det din kommunes Børne/familieafdeling, som skal hjælpe. Når du har været anbragt i plejefamilie, så tænker jeg, at din kommune allerede kender dig og måske har du allerede en sagsbehandler, som du kan tale med?

Kommunen tilbyder også gratis familierådgivning, som kan støtte dig og din mor til hvordan i bedst kan “finde hinanden igen” og få hverdagen til at fungere derhjemme. Måske kunne det være en idé at din mor og dig kontakter jeres kommune og hører, hvad de kan tilbyde jer?

Herudover er det en rigtig god idé at du allerede nu bliver skrevet op til forskellige ungdomsboliger, så du er klædt godt på til at flytte hjemmefra, når du fylder 18 år.

Hvis du fortsat føler, at du har brug for at flytte hjemmefra nu for at være rigtig glad, så synes jeg at du skal kontakte din sagsbehandler i kommunens Børne/Familieafdeling og høre dem om, hvad mulighederne er for at flytte i en ungdomsbolig. Det er oftest en sidste udvej, hvis kommunen vurderer, at det er nødvendigt for dig at “blive anbragt” i en ungdomsbolig.

Uanset hvad du har mest lyst til at prøve for at ændre på din situation, så vil jeg anbefale dig at gøre brug af vores gratis tilbud om bisidder.

Vores bisidder er en socialrådgiver, der støtter dig og kender lovgivningen. Det er helt gratis og bisidderen kan for eksempel tage med dig til møder med kommunen. Det kan være rigtig rart, da der til disse møder er mange informationer og en bisidder vil kunne hjælpe dig til at blive hørt og sikre at du og sagsbehandler har forstået hinanden. Du kan læse mere om hvordan du får en bisidder fra Børns Vilkår her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/

Hvis du har lyst til at snakke mere om det, så er du også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen.

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse