Jeg ønsker ikke længere at bo hjemme…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil flytte hjemmefra. Du har været gennem mange svære ting i dit liv, i forhold til din familie. Når du skriver, at du har masser af venner, tænker jeg, at du har været god til at søge erstatning for den varme og kærlighed, du ikke fik fra dine forældre. Det er rigtig fint.

Efter mange vanskelige år med din mor, bor du nu hos din far. Og det fungerer ikke for dig. Du skriver ikke så meget om, hvad problemerne er hos din far. Men du har ret i, at din diabetes lader til at vise, at du ikke trives.

Du kan godt flytte hjemmefra som 16 årig, men det skal ske med kommunens hjælp. Hvis kommunen vurderer, at din situation hos din far er for belastende for dig, kan du blive frivillig anbragt. Det betyder, at dine forældre skal sige ja til det. Det er kommunen der betaler huslejen, og du får et fast månedligt beløb til at leve for.

Du skal altså snakke med din sagsbehandler om det. Jeg kan ikke sige, om din situation er nok til at du kan blive anbragt, men jeg synes bestemt, at det er værd at forsøge.

Det lyder som om, at du har oplevet nogle problemer i samarbejdet med kommunen. Jeg vil lige fortælle dig, at Børns Vilkår har mulighed for at give dig en bisidder. Måske var det noget for dig? En bisidder er en socialrådgiver, der støtter og hjælper dig, når der skal være møder med sagsbehandleren f.eks. Du kan se mere om bisidderordningen i boksen nedenfor.

Jeg vil ønske held og lykke med det og sender mange varme tanker til dig.

Hilsen fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse