Jeg kan ikke klare min hverdag mere..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Først vil jeg sige til dig, at jeg glæder mig over at læse, at du ved, hvad du vil med hensyn til udddannelse. Det kan være en stor drivkraft for dig til at komme videre.

Jeg tænker, at du har mange tegn på, at du ikke trives. Du har tanker om at skære i dig selv, du har selvmordstanker og du føler dig ensom både i forhold til familie og venner. Du efterlyser nogen, der vil lytte til dig. Derfor vil jeg foreslå, at du fortæller videre om dit liv ved at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller at du logger dig ind på vores UngeChat. Her er der rådgivere, der har god tid til at lytte til dig og drøfte din situation igennem med dig. Du vil nok opdage, at hver gang du snakker med nogen om dine vanskeligheder, vil du blive mere klar over, hvad du skal.

Du har det ikke godt hjemme hos dine forældre, men det er rigtigt gjort af dig, at du ikke er faldet for fristelsen til at stikke af hjemmefra. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du nok har ret i, at det kunne være godt for dig, hvis du fandt et andet sted at bo. Det kunne f.eks. være en ungdomspension eller et kollegieværelse for unge.

Hvis du vil videre med det, er det en sagsbehandler i kommunen, du skal tale med. Din kommune har en afdeling for børn og unge, og du finder tlf.nr. på kommunens hjemmeside. Du kan ringe og fortælle lidt om din situation og få en tid hos en sagsbehandler. Måske skulle du spørge din veninde, om hun vil gå med dig, for det kan være rart at være to.

En anden mulighed er, at du får en Børnebisidder her fra Børns Vilkår, der kan gå med dig til møder med sagsbehandleren og støtte dig igennem forløbet. Du kan læse mere om vores bisidderordning her https://bornetelefonen.dk/bisidder og du også ringe på 35 55 55 59 og høre mere om, hvad en Børnebisidder vil kunne hjælpe dig med.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse