Brev
Jeg kan ikke klare at bo hjemme mere
Jeg er en pige på 17 år. Jeg har været utroligt meget igennem i mit liv og det påvirker min hver dag nu. Jeg blev mobbet da jeg var mindre og derfor er der mange ting jeg ikke kan som jeg kunne engang. Jeg har ikke lyst til at gå alene udenfor når der er mørkt, er bange for der er nogle efter mig osv.
og så har jeg fornyelig slået op med min kæreste, hvor jeg så også lige skulle “sparkes” ned igen. Ham og hans søster mener ikke jeg er værdig til at leve og jeg skal bare dø og jeg er psykisk syg.
Alt det går jeg og bærer på hver dag og det er som om mine forældre ikke forstår det er alvor, har også haft selvmordstanker og hvis jeg turde havde jeg ikke været her mere. Det er som om mine forældre ikke respekterer mig, jeg kan ikke tåle røg og de bliver ved med at ryge inde og forstår ikke det er alvor. Jeg er tit oppe at diskutere med dem og kan snart ikke mere. Jeg kan ikke klare alle de problemer mere, føler det er mig der er den voksne.
Oven i det, bor min lillesøsters kæreste her og det forvirre mig endnu mere. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? – vil bare godt flytte, men jeg er så bange for at være alene pga. mobning og min ekskæreste, så jeg kan ikke flytte i egen lejlighed.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 17 år
Tak for dit brev. Jeg kan se på dit brev, at der er mange ting, der fylder rigtig meget lige nu i dit liv. Du skriver blandt andet, at du er ked af at bo hjemme, at dine forældre ikke forstår, at det er alvor, og du synes, det virker som om, de ikke respekterer dig. Derfor vil du gerne vide, hvordan du kan flytte uden at ende i egen lejlighed...
Det er sådan, at når man er under 18 år, så er det ens forældre, der bestemmer, om man må flytte hjemmefra. Der findes forskellige ungdomsboliger og kollegier, der måske kunne være en mulighed for dig, men det kræver, at dine forældre er med på ideen.
I særlige tilfælde kan kommunen gå ind og bestemme, at du ikke skal bo hjemme. Det kræver dog, at kommunen bliver underrettet (får det at vide), og at de vurderer, at det ikke er godt for dig at bo hjemme.
Måske du kan tale med dine forældre om, at det faktisk er alvorligt, og at du er rigtig ked af det for tiden. Måske har de ikke helt forstået det... Du kan jo eventuelt vise dem det her brev? Måske det kan hjælpe dem til at forstå?
Det kan selvfølgelig være svært for dig at snakke direkte med dine forældre, så måske du kan komme i tanke om en anden voksen, der måske vil kunne hjælpe dig? Det kan være en lærer, en nabo eller måske et andet familiemedlem, som du stoler på og som vil lytte til dig?
Jeg tænker, det ville være rigtig godt for dig at tale med en, hvor du har mulighed for at fortælle om alle de ting der gør, at du er træt af at bo hjemme og træt af at leve. Sammen kan I også tale om forskellige muligheder for at løse problemerne med dine forældre.
Jeg håber, du/I finder en god løsning på dine problemer, ellers er du altid velkommen til at skrive igen!
Med venlig hilsen
BørneTelefonen