Brev
ikke nok hjælp
Hej børnetelefon.
Jeg er en pige på 16 år som ikke bor hjemme. Jeg går fra familie til familie. Men det er ikke løsningen, kommunen vil ikke sende mig i plejefamilie og ikke give mig lejlighed. Min sagsbehandler sagde at hun var ligeglad med at jeg blev smidt på gaden. Aalborg kommune tager det ikke alvorligt. Hvad gøre jeg lige?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller, at du går fra familie til familie, men at det ikke er løsningen. Du fortæller også, at din kommune ikke vil sende dig i familiepleje eller give dig en lejlighed - mon det er rigtig forstået..?
Jeg er lidt usikker på, hvad det betyder, at du går fra familie til familie (?) - er det en form for ophold eller er det en slags familiepleje alligevel..? Under alle omstændigheder kan jeg godt forstå, at du spørger, hvad du skal gøre, for det lyder som om, at det hele er kørt lidt fast for dig... Og når jeg læser dit brev lyder det også som om, at du ikke føler dig lyttet til og forstået af din sagsbehandler/kommune.
Jeg ved ikke, om du kender til Børns Vilkårs bisidderordning, men jeg tænker, at det måske vil kunne hjælpe dig at tale med én af vores børnebisiddere.
En børnebisidder i Børns Vilkår er en voksen, du kan stole på. Det er én, der kender lovgivningen og børn og unges rettigheder. Det er en voksen, der vil lytte til dig, støtte, hjælpe, rådgive og tage med dig, når du f.eks. har samtaler med din sagsbehandler i din kommune. En børnebisidder ser tingene fra dit perspektiv og ståsted, og vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre ift. f.eks. din boligsituation og ift. din kontakt til din kommune.
Du kan læse mere om det ved at klikke > her
Du kan komme i kontakt med en børnebisidder ved at ringe mandag-torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15 på 3555 5559. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af vores frivillige rådgivere, som vil hjælpe dig videre.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.