Brev
Ikke bo hjemme
Hej
jeg er en dreng 17 år
jeg bor ikke hjemme og har ikke gjort det længe da jeg ikke kan holde min mor ud ( min far er død)
nu har jeg et spørgsmål
min mor har ikke noget imod at jeg bor hos min kæreste men hun vil ikke have kommunen ved det
men nu skal min kæreste flytte ca 100 km væk og jeg må gerne flytte med dem ( min kæreste bor hjemme hos sine forældre )
men jeg får kun 500 kr af min til kost som jeg giver min kærestes forældre men jeg ved de sidder stramt i det og jeg mangler tit noget F. Eks smøger, benzin, eller tøj
jeg får også en gang imellem penge af minmor til smøger eller benzin men ikke tøj
jeg ved ikke men jeg tror ikke min mor vil have jeg flytter adresse Da hun måske mister penge men jeg vil gerne flytte med min kæreste og adresse
hvordan gør jeg det
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Når du er 17 år, kan du ikke selv bestemme hvor du vil bo og du kan heller ikke selv flytte din adresse. Det vil sige, at din mor skal give dig lov til at bo hos din kæreste og hendes  forældre. Det er også din mor som skal skrive under på, at du kan ændre din adresse, hvis du flytter med din kærestes familie.
Når du fylder 18 år kan du selv bestemme det hele. Din mor får udbetalt noget der hedder ungeydelse hver måned. Det får hun, fordi hun skal forsørge dig, altså sørge for at du får mad, tøj og andre nødvendige ting. De penge hun får udbetalt i ungeydelse skal derfor bruges på dig, og ikke på hende. Hvis du ikke bor hos hende og hun ikke giver pengene videre til dig, kan hun ikke få udbetalt ungeydelse. Når man er over 15 år, er det nogle gange muligt at den unge får udbetalt pengene direkte til sin egen konto. Det kunne måske være en god idé for dig, så du får hele ungeydelsen hver måned og ikke kun de 500 kr.
Du kan ikke få udbetalt pengene direkte til din konto uden at kommunen får at vide, at du ikke bor hos din mor. Det er noget der hedder Udbetaling Danmark, som dig og din mor skal kontakte, hvis du skal have udbetalt pengene direkte til din konto.
Det lyder som om, at du er bekymret for at din mor vil miste penge hvis du flytter din adresse. Du har ret i, at det godt kan være at din mor vil miste nogle penge hvis du flytter din adresse. Det kan være at hun får ekstra penge udbetalt i noget der hedder boligsikring og måske får hun ekstra tilskud fra kommunen, fordi hun er alene om at forsørge dig.
Hvis du i virkeligheden bor hos din kæreste langt væk, selvom din adresse er hos din mor, så er det også ulovligt for din mor at få de ekstra penge til at forsørge dig. Det betyder, at din mor kan risikere at skulle betale dem tilbage fra den dato, at du er flyttet sammen med din kæreste. Mon din mor godt ved de ting? Der er lidt mange regler, så jeg håber det er til at forstå.
Under alle omstændigheder, vil det jo få konsekvenser når du bliver 18 år og selv kan bestemme og måske vælger at bo hos kæresten, så tænker det er en god ide at få taget snakken med mor. Hvis du synes, det er en lidt vanskelig snak, kan du måske starte med at tale med din kærestes forældre og måske få dem til at støtte dig i snakken med din mor, hvad mon du tænker om den ide?
Hvis dig og din mor har det rigtig svært sammen, kan kommunen også sammen med dig og din mor beslutte, at du skal bo et andet sted end hos din mor. Hvis kommunen beslutter at du kan bo et andet sted end hos din mor, er det ikke sikkert at det vil være hos din kæreste at du kan bo, men det er bestemt en mulighed. Det kan også være at kommunen vil beslutte at det skal være hos en anden familie eller måske i en ungdomsbolig. Og det kan også være at kommunen synes, at du godt kan blive boende hos din mor. Selvom om din mor ikke vil have at kommunen får besked om at du bor hos kæresten og måske gerne vil blive boende hos hende, så er det dig, der må mærke efter. Hvis du mener, det er uholdbart at flytte tilbage til mor, hvis hun ikke giver dig tilladelse til at flytte med kæresten, så har du selv mulighed for at kontakte kommunen og få en snak om dine muligheder.
Hvis du vælger løsningen at kontakte kommunen, kan du måske have brug, for det der hedder en bisidder. Vi her fra Børns Vilkår, kan tilbyde dig en sådan. En bisidder vil kunne hjælpe dig med at få snakket med kommunen, tage med dig til møder og støtte dig i at blive hørt på de ønsker og tanker du har. Du kan læse mere om det her: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder
Jeg håber i hvert fald, at dig og din mor finder en god løsning.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen