Hvad skal jeg gøre med mit liv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit fine brev.

Tillykke med kærligheden, og skønt at læse hans forældre også synes om dig. Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor dine forældre ikke vil have I skal være sammen? Tror du, det handler om, at det lige netop er ham, du er kæreste med, eller er det bare vanskeligt for dem at forholde sig til at du har en kæreste i det hele taget?

Du beskriver, at der er en del skænderier derhjemme, og jeg kan sagtens forstå at du går med nogle tanker om, hvordan tingene kan blive anderledes. Da du snart fylder 18 år, og dermed snart er myndig, betyder det, at du kan bestemme over dit eget liv, på en anden måde end du tidligere har kunnet. Det betyder, at du og din kæreste vil kunne købe jeres egen lejlighed og flytte sammen. Det kan være at det er en rigtig god løsning for jer. I skal dog huske på, at det er dyrere end man lige tror. Foruden at betale husleje og forsikringer skal I også have økonomi til mad, el, vand, tandlægeregninger og andre uforudsete udgifter.

Derfor tænker jeg, om det mon kunne være en mulighed at bo hjemme ved din kærestes forældre i en periode? Så får du et pusterum fra din familie uden at I skal stå helt på egne ben. Hvad tænker du om den ide – og hvad mon din kæreste og hans forældre vil synes? Alternativt kan du undersøge, om der er nogle ungdomsboliger i din kommune. De er ofte en del billigere end andre lejligheder, men det er vigtigt at skrive sig op og ofte vil kravet være at man skal være under uddannelse.

Hvis det overhovedet er muligt, så tænker jeg, at det er en god ide at tale dine overvejelser igennem med dine forældre. Dine forældre ved godt, at det at du nu snart er myndig, giver dig nogle andre muligheder og måske er det skræmmende for dem, at du ikke er et barn længere. En seriøs og ordentlig samtale om din fremtid og dine tanker kan måske være første skridt på vejen til at vise dem, at du er ved at være voksen og kan vise ansvarlighed og træffe fornuftige beslutninger.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Med venlig hilsen Børnetelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse