Brev
Hjemmefra lige nu!
Hej Brevkasse 🙂
Jeg ved ikke om jeg er for gammel til at skrive herinde, men følger ikke jeg får hjælp noget steds fra. Så nu prøver jeg her. Jeg er en ung pige på 18 (om to måneder 19) år, som har en hel del problemer. Jeg er en ellers humørfyldt pige som rigtig gerne vil. Jeg har desværre noget angst o.lign. har dog ikke fået konstateret dette, men på tirsdag skal jeg til samtale med psykolog og vejleder, og vil forhøre mig om muligheden for at komme til psykiater.
Mine forældre er skilt, har ingen kontakt til min far og ønsker ikke dette, da han har været en idiot over for min familie og jeg. Har en dejlig storebror som jeg kan tage over til engang imellem. Men det er ikke det jeg har brug for. Min mor og jeg er begyndt at gå EKSTREMT meget skævt af hinanden, og det gør ondt, da vores skænderier nu er begyndt at ende ud i jeg sammenligner mig med min far (hvilket ikke er det bedste).
Veninder/venner tror simpelthen ikke på jeg kan klare at få min egen lejlighed. Men det er så der jeg føler alle tager fejl? Jeg føler at det er det der kan hjælpe mig bedst muligt! Jeg trives slet ikke sammen med min mor, er skrevet op på adskillige boliglister. Men der er sindsygt lang ventetid, og har holdt det her ud i 4 måneder nu. Bor i Århus, og der er mellem 6 og 8 måneders ventetid på akut boliglisterne. Og hvad med økonomi?
Jeg er ikke klar til udd. da jeg simpelthen ikke kan overskue for mange ting i min hverdag pt. Jeg kæmper for at komme op hver morgen, men det tæger bare det at komme op… Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre… Føler ikke min læge eller nogen anden udover min vejleder tager mig seriøst..
VH – mig
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære unge pige
Tak for dit brev, det er godt du skriver til BørneBrevkassen som er for både børn og unge, så du er ikke for gammel til at søge råd her.I dit brev fortæller du, at du ikke har kontakt til din far og ej heller ønsker det, at din mor og dig ikke trives sammen og at dette har stået på i 4 måneder. Jeg kan godt forstå, at det er hårdt for dig at være i. Det er godt at læse, at du har en dejlig storebror, som du kan besøge, har du mon talt med ham om dine problemer?
I forhold til at du lider af angst, er det rigtig godt, at du har fået tid hos en psykolog, så denne kan vejlede dig i hvem og hvordan man kan hjælpe dig til at få det bedre psykisk. Angst er en ubehagelig lidelse, men heldigvis kan den behandles.
Men, jeg tænker at hele din situation hænger sammen og påvirker dig, er det korrekt?
Da du er over 18 år - er der nogle andre regler, der gør sig gældende, end hvis du var under 18 år. Derfor vil jeg råde dig til at kontakte din bopælskommune - dvs. Århus Kommune. De kan fortælle dig hvordan din situation ser ud ift. om de evt. kan hjælpe dig med at få en bolig hurtigere, og om de kan hjælpe dig med evt. indskud til en lejlighed. De vil også være i stand til at fortælle dig om din økonomiske situation, hvis ikke du har et job eller påbegynder uddannelse.Hvis du finder ud af, at du alligevel vil tilmeldes en uddannelse, har du også mulighed for at søge om kollegieværelse, men dette kræver dog, at du er tilmeldt en uddannelse. Du vil i så fald også kunne søge SU (statens uddannelsesstøtte) så du kan betale dine boligudgifter og i det hele taget forsørge dig selv.Jeg håber, du kan bruge dette svar. Hvis du har brug for mere rådgivning, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten, der sidder nogle dygtige rådgivere som gerne vil tale med dig og forsøge hjælpe dig videre. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.