Brev
Hjælp!!!
Min mor hun bor i Irland hvor jeg før boede. Hun har det ret svært med at skulle flytte her til.
Jrg har boede med minder i en by på sjælland i 3 år nu, jeg kan ikke holde ham ud. Jeg får lyst til at løbe hjemme fra hver dag.
Han fortæller mig jeg er dum,psykisk syg, håbløs,idiot, psykisk syg, bruger afrikaner og abe som skældes ord (min mor har en etnisk baggrund), han siger konstant jeg er ligesom min mor.
Han har givet mig alvorligt stress og angst. Jeg regner ikke med jeg skal på gymnasiet til næste år, da jeg har for meget stress. Så jeg tror jeg skal på efter skole. Jeg hader min far fod at skulle ødelægge min studie plan, at jrg ingen gang kan blive ved som jeg havde planlagt.
Jeg ville gerne flytte hjemme fra. Jeg føler jeg er moden nok til det, men er alligevel bange for det. Min mor har også en tæt veninde som bor i en by på sjælland tæt på, jeg elsker hende meget højt, og vi har snakket om at jeg kune flytte hjem til hende, jeg ved bare ikke om jeg tør.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev, og hvor er det godt, at du skriver. Det lyder til, at du føler dig meget alene i øjeblikket. Selvom man har en mor, kan det føles rigtig svært, når hun befinder sig i et helt andet land. Har jeg mon ret i det?
Nu er jeg ikke helt sikker på, om det du mener er, at du egentlig er vokset op i Irland eller Danmark? Men hvis man kommer til et nyt land i en tidlig alder uden sin mor at støtte sig til, så har man jo brug for støtte fra andre. Har du nogensinde fået det?
Sådan som du beskriver din fars opførsel overfor dig, er på ingen måder ok. Det lyder nærmest til, at han selv har brug for hjælp. Men det er naturligvis ikke dit ansvar. Det er hans ansvar, at du trives og har det godt. Ud fra det du skriver, vil jeg faktisk gå så langt som til at sige, at det er en form for psykisk vold, han udsætter dig for. Hvis man lever som du, i et hjem hvor man konstant får negative kommentarer, så opbygger man ligesom du, helt naturligt en form for stress tilstand. Jeg tror, som du selv er inde på, at det er rigtig vigtigt, at du kommer væk hjemmefra, og til det skal du faktisk have hjælp af kommunen. Du kan enten kontakte kommunen selv eller få hjælp fra en voksen.
Hvor er det dejligt, at du har så godt et forhold til din mors veninde. Du skriver, at du har overvejet muligheden for at flytte hjem til hende. Hvad siger hun selv til det? Og er hun klar over din situation med din far? I så fald ville hun måske kunne hjælpe dig med at kontakte kommunen? Det er sådan, at der er noget, der hedder en netværksanbringelse, som netop kunne give dig mulighed for at bo hos din mors veninde.
Somme tider kan det også være rart at få en, man ikke kender, til at hjælpe sig. Så måske du ville have lettere ved, at det var en herinde fra BørneTelefonen, der hjalp med at tage kontakt til kommunen? Så kunne i følges ad til møde, og sammen fortælle om din situation? Sådan en person kaldes en bisidder, og det kan du læse mere om her:
Hvis du har brug for en mere personlig og anonym samtale, inden du beslutter dig, er du også velkommen til at kontakte os på telefon 116111, hvor du kan tale med en af vores rådgivere. Det kan også være med til at give et overblik over ens situation og muligheder, samt en træning i at fortælle sin historie.
Jeg håber, du kunne bruge mine råd og ønsker dig held og lykke.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen