Hader derhjemme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på snart 15 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Jeg læser det, som at du er en pige, der lytter til dine følelser og kender dig selv så godt, at du ved, hvornår du har brug for hjælp. Selv om det er svært for dig lige nu, er det super flot, at du holder fast og beder om hjælp.

Hvor er det dejligt at læse, at du fik god hjælp, da du var 11 år. Har du nogen kontakt med dem, som hjalp dig, da du var 11 år og havde brug for hjælp? Jeg tænker, at det kunne være godt for dig at komme samme sted hen igen. Specielt fordi du har sådan en god oplevelse af at have fået en hjælp, der hjalp og det kan din krop huske. Det er altid en god start på at skulle have det godt igen.

Det er ikke mærkeligt, at du lige nu mærker noget, der minder om det, du oplevede, da du var 11 år. Jeg ved fra andre unge som dig, at det, som var gået helt væk, kan finde på at komme frem igen, når noget i livet er svært. Du kan tænke det på den måde, at det er kroppens måde at fortælle dig, at du skal passe på dig selv og skal have hjælp til præcis det, som er svært for dig lige nu.

Har du snakket med dine forældre og fortalt dem, hvordan du har? Det er vigtigt, at du får det fortalt, så du kan få hjælp til at få lagt en plan for, hvordan du får det godt igen. Mon ikke også at dine forældre kan huske lidt om, hvad der hjalp dig sidst, så I hurtigt kan finde frem til en løsning. Jeg ved godt, at du måske næsten ikke orker at snakke med voksne om det, men bare vil have det til at gå væk, og det jeg ville også ønske, og at der fandtes en magisk sætning, jeg kunne sige til dig, men desværre er mit bedste råd, at du holder fast i dit mod til at få det bedre og få hjælp af en voksen.

Forældre kan tåle at høre meget fra deres børn, men de kan ikke ret godt tåle at blive holdt udenfor deres børns følelser.  Du kan som en støtte bruge brevet og svaret til os. Hvis det er for svært for dig at sige, kan du måske bedre lide tanken om at skrive et brev til dem, hvor du fortæller, hvordan du har det.

Til sidst vil jeg sige til dig, at hvis det hele er for meget lige nu, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse