Forældre

Hej

jeg er en pige på 16 år, jeg er adopteret og bor hos min adoptivfar og adoptivmor.

Jeg har det virkeligt dårligt med at være herhjemme, for mine forældre er meget kristne, men de vil ikke lade mig bestemme min egen trosretning, eller hvordan jeg vil leve mit liv.

Jeg har prøvet at snakke med dem begge to men de lytter simpelthen ikke til mig. det er som om at det eneste der gælder er hvad de mener, og hvordan jeg klare mig i skolen.

De spørger aldrig indtil hvordan jeg har det personligt, og hvis jeg prøvet at diskutere et emne med dem som fx. Homoseksualitet, er det som om at ALT det jeg siger er forkert og jeg har overhovedet ikke lov til at have min egen mening.

Jeg har bare virkelig lyst til at komme væk herfra for det påvirker mig psykisk og det går også ud over min skolegang, jeg får det dårligt af at være sammen med dem i længere tid fordi de for mig til at føle jeg er forkert.

Vi kommer også op at skændes om de mindste ting som ikke rigtigt har nogen betydning, men ligemeget hvad jeg siger er det forkert. Derfor vil jeg høre om der er mulighed for at jeg kan flytte hjemmefra?

Jeg ved godt der er et meget stort ansvar når man flytter hjemmefra, Og jeg er godt klar over hvad det betyder og har tænkt rigtigt lang tid over der, men jeg kan bare virkelig ikke holde det ud mere.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind med dine frustrationer. Det lyder som om, det er rigtig hårdt for dig at bo hjemme hos dine adoptivforældre.

Det kan godt være en mulighed for dig at flytte hjemmefra, men når du er under 18 år, kræver det, at dine adoptivforældre giver tilladelse til dette, så jeg tænker derfor på, om de mon er enige i, at det ville være en god ide?

Økonomisk set har de forsørgerpligten over for dig, indtil du er 18 år, og du har som udgangspunkt ikke mulighed for at få offentlig forsørgelse som fx kontanthjælp, før du er 18 år. Unge under 18 år, som er igang med en videregående uddannelse, kan dog få SU.

Kommunen kan også beslutte, at børnefamilieydelsen, også kaldet børnepenge, kan udbetales til dig. Det er 886 kr. om måneden. Det er dog ikke et krav, du har, eller noget der kan søges om, men noget du, dine adoptivforældre og kommunen skal blive enige om.

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til en ungerådgiver i din kommune. Han eller hun kan rådgive dig om, hvilke muligheder du har, og om du eventuelt kan få tildelt en ungdomsbolig eller lignende. Måske kan en ungerådgiver også hjælpe dig og dine adoptivforældre med at få det bedre sammen?

På BørneTelefonen taler vi med mange unge, som synes, det kan være svært at tage kontakt til og tale med kommunen, og i den forbindelse tænker jeg på, om du mon kender til vores bisidderordning i Børns Vilkår?

En bisidder er en voksen, der kan tage med dig til møder med kommunen, og som hjælper dig med at blive hørt, så du kan få den bedst mulige hjælp. I kan også sammen forberede, hvad der skal siges til møderne, og hvis du synes, der er noget, der er svært at sige, kan bisidderen gøre det for dig. Du kan læse mere om bisidderne her: http://www.bornetelefonen.dk/bisidder.

Du er også altid velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111 eller chatte med en rådgiver og høre mere om dine muligheder for at få en bisidder.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig alt det bedste.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)