Brev
Forældre
Hej børnetelefon
Jeg er en pige på 17 år, jeg bliver 18 om 14 dage.
Jeg har det sidste halvår ikke boet hos min far da han har fået ny kæreste og han har valgt hende og hendes søn frem for hans egne børn.
Det har medført at jeg fast har boet hos min mor det sidste halve år, men det er nu gået helt galt og vi kan ikke længere enes og hun har bedt mig flytte ud,
ved i hvilken form for hjælp jeg kan få af kommunen hvis jeg skal flytte for mig selv?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 17
Tak for dit brev. Det er jo langt tid siden at du skrev ind til os. jeg beklager meget, at vi har været så længe om at svare dig. Måske er der sket noget mere i mellemtiden? Jeg håber, at du kan bruge mit svar alligevel - jeg vil i hvert fald prøve at besvare så godt som muligt.
Du skriver, at din mor har bedt dig om at flytte. At I har det meget svært og ikke kan enes. Ud fra de oplysninger du kommer med, er det svært for mig helt præcist at vurdere, at vurdere om du kan få hjælp og hvilken hjælp det vil være muligt for dig, at få hjælp fra kommunen. Men du er jo fyldt 18 år nu, så går jeg ud fra, at du har rettigheder på lige fod med andre. Så mit råd til dig vil være, at du ringer til din kommune og beder om at tale med en sagsbehandler. Sagsbehandleren vil mere præcist kunne fortælle hvad kommunen kan og skal hjælpe dig med.
Det kan være meget svært at gå til kommunen alene, så jeg vil opfordre dig til at tage en voksen med. En der kan støtte dig i at få fortalt, hvorfor du har brug for at komme væk hjemmefra. Det kan være en voksen du er tryg ved, det kan også være en ven eller veninder som følges med dig på kommunen og til snakken med en sagsbehandler...
Er det mon mere end almindelige uoverensstemmelser I har? Problemer, der ofte opstår i familier, hvor forældre og teenagebørn støder sammen? Du skriver, ikke så meget om, hvad det er, der gør, at du ønsker at flytte hjemmefra. Så jeg kan ikke svare dig på, om det vil være realistisk, at du vil kunne få hjælp fra kommunen.
Du skriver, at din mor har bedt dig flytte. Hvad ønsker du mon? Tror du, fx at I med hjælp fra en gratis anonym familierådgivning i jeres kommune, ville kunne lære at leve sammen? Måske ville kommunen foreslå det?
Jeg tænker også på om det mon er helt udelukket, at du kunne flytte hjem til din far igen? Hvad mener han mon om dit dilemma? Kunne du spørge ham? Eller er det bare helt udelukket?
Du kan også ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Det er gratis og helt anonymt, og du kan fortælle rådgiveren alt det, du har lyst til. Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt, hvis du ville prøve at uddybe, hvad det er, der gør livet svært for dig og din mor.
De bedste tanker til dig fra
BørneTelefonen