Flytte ud inden 18 / udeboende SU som 18-årig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev. Du er rigtig god til at sætte ord på din situation, og jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det må være stressende for dig at have to hjem, når du samtidig skal passe din skole. Det er en problemstilling mange skilsmissebørn står med. Nogle gange kan det være, at man skal se sig om efter en anden løsning, hvis det ikke fungerer med bo-forholdene. Jeg kan derfor godt forstå, at du har overvejet det som en mulighed at flytte til Århus med din kæreste.

Du har helt ret i, at SU-reglerne kan være forvirrende at finde rundt i. Jeg mangler også nogle oplysninger for at kunne rådgive dig helt korrekt, som fx hvilken type bolig, I påtænker at finde, og om du har et job ved siden af og tjener nogle penge. Derfor kan jeg ikke sige noget med sikkerhed. Men jeg kan prøve at give dig lidt vejledning alligevel.

Det er sådan, at man som udgangspunkt kun kan få udeboende SU, når man er fyldt 20. Men, som du selv har været inde og læse, så er der nogle forhold, som kan gøre, at der kan blive gjort en undtagelse. Fx nævner du selv, at din mor bor mere end 20 km fra dit uddannelsessted. Hvis din far bor tættere på, kan det dog godt være, at de vil bedømme, at du så skal bo primært hos ham.

Man kan også først få SU, når man er fyldt 18. Når du fylder i september, så vil det afhænge af den specifikke fødselsdato, hvornår du kan få SU fra. Du vil altså som udgangspunkt ikke kunne få SU fra starten, hvis du vælger at flytte i august. Løsningen kunne så måske være, at du venter med at flytte sammen med din kæreste, til du er fyldt 18?

Da der er mange forskellige forhold, der spiller ind på, om du kan få SU, vil jeg råde dig til at tale med studievejlederen på dit gymnasium. De er vant til at vejlede om SU, og ellers kan de også fortælle dig, hvem du ellers kan henvende dig til.

Det kan også være en mulighed for dig, at du opsøger din kommunes åbne anonyme rådgivning. Du er rigtig god til at forklare, hvordan tingene hænger sammen, og hvis du henvender dig til rådgivningen og fortæller dem om din situation, kan de være behjælpelige med at finde ud af, hvilke muligheder du har for at flytte. De kan evt. også vejlede dig om, hvad du og din kæreste kan gøre for at finde en bolig sammen.

Endelig vil jeg nævne, at det måske også kunne være en mulighed, at du snakker med dine forældre om, at du synes, det er stressende at bo to steder samtidig med, at du går i gymnasiet. Måske I sammen kan finde en anden løsning, så du ikke skal bo to steder i løbet af hverdagen?

Jeg håber, at du finder en løsning, som passer dig godt.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse