Brev
Flytte som 16 årige
Hej
er en pige på 16, som har det svært der hjemme.
Min mor og mig er konstant oppe og skændes, vi er uenige i alt, og føler at hun nedgøre mig. Hun kører meget på mig, og giver mig skylden for næsten alt. Jeg er meget træt at den måde hun behandler mig på, og ønsker nu bare at flytte hjemmefra.
Men jeg ved ikke hvordan hun ville tage det. Tror hun ville få et mega flip, hvor efter at jeg ville få stuearest, så jeg ikke havde nogen from for kontakt med omverden.
Er virkelig desperat, men jeg ville ikke bo hos en plejefamile, men jeg ville bo for mig selv. Kunne det komme til at ske, eller ville jeg være nød til at bo hos min mor, ind til jeg er atten.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev, det lyder ikke rart, at du og din mor skændes så meget, og at hun ofte nedgør dig. Jeg tænker, det må være meget opslidende for dig (og sikkert også for hende), og sådan skal det jo heller ikke være.
Jeg kan desværre ikke give dig et præcist svar på, om du vil have mulighed for at flytte hjemmefra allerede som 16 årig, for det afhænger af en masse forskellige ting.
Hvis du på en eller anden måde kunne overbevise din mor om, det ville være en god ide, og hun kunne støtte dig økonomisk, ville det måske ikke være så svært... (Så er udfordringen "bare" at finde et egnet værelse/ lejlighed.)
Men hvis din mor ikke synes, det er en god ide, eller hvis hun ikke vil/ kan forsørge dig, så er det kun kommunen, der kan vurdere, om forholdene hjemme hos dig slider så meget på dig, at du risikerer at blive syg af det. Som regel er situationen i hjemmet meget belastende og alvorlig, før kommunen vælger at anbringe barnet/ den unge udenfor hjemmet. (Hvad enten det er i plejefamilie, ungdomspension eller på et værelse ude i byen.)
Som regel vil kommunen starte med at tilbyde familiesamtaler/ familieterapi for at se, om ikke personer udefra kan hjælpe familien til at få det bedre sammen. (Og heldigvis kan dygtige familiebehandlere faktisk i mange tilfælde gøre en stor forskel!)
Måske kunne du have glæde af at snakke med en fra Børns Vilkårs Bisidderkorps..? Læs mere her >> hvis du tænker, det måske kunne være noget for dig, kan du ringe i alm. kontortid til Børns Vilkårs kontor og spørge efter en bisidder. (telefon:35 55 55 59)
Du er også meget velkommen til at ringe og vende din situation med en rådgiver på BørneTelefonen (tlf 116 111) - Det er gratis, og du er helt anonym.
Kærligst fra BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.