Flytte som 16 årige

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16
Tak for dit brev, det lyder ikke rart, at du og din mor skændes så meget, og at hun ofte nedgør dig. Jeg tænker, det må være meget opslidende for dig (og sikkert også for hende), og sådan skal det jo heller ikke være.
Jeg kan desværre ikke give dig et præcist svar på, om du vil have mulighed for at flytte hjemmefra allerede som 16 årig, for det afhænger af en masse forskellige ting.
Hvis du på en eller anden måde kunne overbevise din mor om, det ville være en god ide, og hun kunne støtte dig økonomisk, ville det måske ikke være så svært... (Så er udfordringen "bare" at finde et egnet værelse/ lejlighed.)
Men hvis din mor ikke synes, det er en god ide, eller hvis hun ikke vil/ kan forsørge dig, så er det kun kommunen, der kan vurdere, om forholdene hjemme hos dig slider så meget på dig, at du risikerer at blive syg af det. Som regel er situationen i hjemmet meget belastende og alvorlig, før kommunen vælger at anbringe barnet/ den unge udenfor hjemmet. (Hvad enten det er i plejefamilie, ungdomspension eller på et værelse ude i byen.)
Som regel vil kommunen starte med at tilbyde familiesamtaler/ familieterapi for at se, om ikke personer udefra kan hjælpe familien til at få det bedre sammen. (Og heldigvis kan dygtige familiebehandlere faktisk i mange tilfælde gøre en stor forskel!)
Måske kunne du have glæde af at snakke med en fra Børns Vilkårs Bisidderkorps..? Læs mere her >> hvis du tænker, det måske kunne være noget for dig, kan du ringe i alm. kontortid til Børns Vilkårs kontor og spørge efter en bisidder. (telefon:35 55 55 59)
Du er også meget velkommen til at ringe og vende din situation med en rådgiver på BørneTelefonen (tlf 116 111) - Det er gratis, og du er helt anonym.
Kærligst fra BørneBrevkassen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse