Brev
Flytte hjemmefra under 18 år
Hej 🙂
Jeg er en pige på 16 år fylder 17 år til maj. Jeg har altid sagt at jeg vil ikke flytte hjemme før jeg bliver gammel. Men nu er jeg starter på efterskole (10 klasse) og syndes det er meka fedt og savner ikke det at være hjemme mere. Jeg har snakket lidt med min bedste vininde her på efterskolen om det at flytte hjemme fra.
Vi har været hjemme hos hinanden mange gange og hun siger at hun også godt kan se jeg går mere for mig selv der hjemme men nyder at lave noget med dem en gang i mellem. Jeg har snakke lidt med min vininde om at jeg har ikke nogen problemer der hjemme som sådan men jeg kunne godt tinke mig at flytte hjemmefra når jeg er ferdig med efterskolen.
Min vininde snakke om at der er mange der flytter hjem til en vininde eller sammen med en vininde i en lejlighed, vi snakkede om at flytte sammen i en lejlighed men hun vil først flytte når hun er ferdig med sin uddannelse når hun er 21 år om jeg vil gerne flytte efter efterskolen.
Derfor vil jeg gerne have hjælp til hvordan jeg skal finde ud af om jeg skal flytte hjem til hinde ( er meget glade for hindes forældre og er der tit når vi er hjemme fra efterskolen) eller om jeg skal flytte i lejlighed og hvordan jeg finder en og vil også gerne have hjelp til hvordan jeg skal få det fortalt til mine forældre og ved heller ikke om de vil give mig lov til det ( de syndes ikke jeg er moden nok og de bestemmer ALT for meget over mig ) men er klar til det, det kan jeg mærke helt inderst inde og vil gerne det her. Håber i kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen SmL
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære SmL
Tusind tak for dit brev. Du vil gerne flytte hjemmefra, men kan ikke helt finde ud af, hvordan det skal ske, og hvordan du skal få talt med dine forældre om det...
Når jeg læser dit brev, tænker jeg for det første, at det er dejligt, at du er så glad for din efterskole og har fundet en rigtig god veninde der. Jeg tænker, det er helt naturligt, at man kan få tanker om at flytte hjemmefra, når man går på efterskole, især hvis man er glad for efterskolen.
Imidlertid tænker jeg også, at det er noget helt andet at flytte egentligt hjemmefra end at gå på efterskole. På efterskolen er der altid voksne tæt på, ligesom derhjemme. Det er der ikke, hvis man flytter i lejlighed. Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du overvejer, at du vil være alene, selv skal sørge for alle måltider, regninger osv. Det kan være meget voldsomt og kommer for mange som en overraskelse, hvor stor en forandring det rent faktisk er at flytte hjemmefra.
Jeg er glad for at læse, at du gerne vil tale med dine forældre om det. Jeg tænker, at de meget gerne vil høre dine tanker, og de kan måske hjælpe dig med at finde frem til, hvad der vil være bedst for dig. Måske I kan tale om, hvordan du synes, de bestemmer alt for meget... Måske I kan nå frem til nye løsninger, så du får lov til at bestemme mere, når du kommer hjem? Samtidig er du endnu ikke myndig, og derfor kan du ikke flytte hjemmefra uden dine forældres accept og hjælp.
Jeg kan godt forstå, det kan være svært at tage hul på den samtale med dine forældre. Du er måske bange for, at de bliver kede af det eller vrede..? Jeg tænker, at det også er en mulighed, at de vil være glade for, at du taler med dem om dine tanker, og hvis du har mod til at sige det stille og roligt og netop siger til dem, at du gerne vil høre, hvad de tænker om det, kan det være, du bliver overrasket over deres svar?
Måske er det rigtigt, at de ikke vil give dig lov til at flytte hjemmefra, men det kan jo være, at de gerne vil lytte til dig og måske være med til, at der sker lidt ændringer hjemme, når du kommer tilbage fra efterskolen, så du får mere ansvar og får lov til at bestemme mere selv?
Det kan selvfølgelig være svært at finde modet til at sige det, så måske du kan vise dit brev og mit svar og åbne samtalen på den måde?
Jeg håber, du kan finde modet til at tale med dine forældre... samtidig kommer jeg til at tænke på noget andet. Du skriver, at du også overvejer at flytte hjem til din veninde... men har I mon talt med hendes forældre om det? Det er i hvert fald også vigtigt at finde ud af, om det overhovedet er en mulighed. Men først og fremmest tænker jeg, at det er meget vigtigt, at du på den ene eller den anden måde får fortalt dine forældre om dine tanker om at flytte hjemmefra.
Mangler du stadig svar, eller har du stadig svært ved at se, hvad du skal gøre, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten og søge råd og vejledning hos rådgiverne her. Det er ligesom her i BørneBrevkassen helt anonymt.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.