Flytte hjemmefra som 16-årig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det er en stor beslutning om du skal flytte hjemmefra til næste år. Det lyder som om, du både har en dejlig familie i Gilleleje og muligheden for et nyt og spændende ungdomsliv i København – ovenikøbet sammen med din mor halvdelen af tiden.

Jeg kan godt forstå, at du får lyst til at tage springet – OG at det er svært at tage springet. Det er selvfølgelig kun dig og din familie, der kan beslutte, hvad der er vigtigt og rigtigt for dig. Om du er mest til eventyret eller trygheden – eller om du måske kan få begge dele? Det er jo forskelligt, hvad folk har brug for og hvad din familie er tryg ved.

Det lyder som om, der er et eller i din mave, der rigtig gerne vil til København og stå på egne ben og prøve noget andet? Det er tit en god ide at lytte til den mavefornemmelse. Jeg vil gerne hjælpe dig med at se på om det kunne være en mulighed, at du både kunne komme hos din familie og bo i byen samtidig?

For det første tænker jeg, at til næste sommer er du et år ældre. Der sker rigtig meget med dig i den tid. Det kan være du ser helt anderledes på det til den tid? Du behøver jo ikke beslutte dig nu, men kan se på det igen til foråret – eller hvornår det nu er man skal tilmelde sig gymnasiet.

Måske er beslutningen slet ikke så svært til den tid?

Desuden tænker jeg, at du har også den mulighed for at pendle mellem Gilleleje og København hver anden uge, når din mor ikke er hjemme? Det betyder du skal tidligt op de morgener, men det er helt klart muligt. Og du vil ikke være den eneste, der tager toget mellem de to byer om morgenen.

Måske du kan se den 1,5 time som en mulighed for at få læst lidt lektier?

Måske er det kun for en periode, du har behov for det. Eller måske er det kun et par dage om ugen, hvor du er alene i Købehavn, at du gerne vil til Gilleleje. Men du skal vide at muligheden er der. Desuden kan du også være der hver anden weekend.

Jeg kan ikke sige, om det er for tidligt. Jeg ved, at der er mange 16-årige, der bor alene på kollegie eller i lejlighed, fordi det ikke er muligt for dem at gå på gymnasiet der hvor deres forældre bor.

Men det er også forskelligt, hvad man har lyst til, når man er 16 år, og hvad ens familie synes, man er klar til. Måske du skal snakke med din far og papmor om det igen. Måske i kan finde en måde, der passer jer alle?

Det kunne fx være at du boede i Gilleleje hver anden uge, måske bare i 1. G? Det vil så sige, du skal rejse frem og tilbage 10 dage om måneden, og du så er i Gilleleje hver anden weekend – og går måske glip af noget i København de weekender. Men måske det kun er for en periode, indtil din familie er trygge ved at du er alene i weekenden?

Jeg kan desværre ikke sige, hvad der vil passe jer, da jeg ikke kender dig eller din familie. Men måske I kan bruge mine forslag til at snakke om, hvad I kunne gøre? Måske I begge kan gå lidt på kompromis for at finde en løsning?

Jeg håber, du kan få en god snak med din familie og at de vil lytte til, hvorfor det er vigtigt for dig. Men jeg håber også at du er åben for, hvorfor de ikke synes det er en god ide. Det er i sidste ende deres ansvar at beskytte dig og vurdere, hvad du er moden nok til.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse