Flytte hjemmefra som 16 årig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej C

Jeg kan godt forstå, at du overvejer muligheden for at flytte hjemmefra. Det lyder som om, du ikke rigtig føler dig forstået af dine forældre, og det er ikke en rar følelse.

Det at bo for sig selv som 16 årig er ikke ubetinget nemt, da det kan være en stor opgave at klare selv og få det hele til at løbe rundt. Men med hjælp og støtte fra voksne, evt. dine forældre, kan det godt lade sig gøre.

Du skriver ikke noget om, at du har forsøgt at tale med dine forældre og evt. lave nogle aftaler med dem om, hvordan I skal bo sammen. Jeg vil foreslå dig at starte med det og se, hvad dine forældre har at byde ind med.

Hvis du ikke lykkes med en fornuftigt snak, har du forskellige muligheder. Du kan kontakte ”Børn og Unge Rådgivningen” i kommunen, som regel kan du finde deres adresse og telefonnummer på kommunens hjemmeside. Her kan du anonymt få råd og vejledning om dine muligheder og herefter kan du træffe en beslutning eller tale med dine forældre igen.

Du kan kontakte Statsforvaltningen. Hvis du er barn/ung, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummeret 20 600 550. Børnerådgiverne er gode at tale med, hvis du står i en svær situation, efter at dine forældre er blevet skilt.

Du kan også kontakte BørneTelefonens bisiddere, enten via hjemmesiden eller på 116 111. Børn og unge har ret til en bisidder, når de skal til børnesamtale i kommunen eller i Statsforvaltningen. Det betyder, at forældrene ikke behøver at give samtykke til det. De er dit talerør – hverken forældres eller andre voksnes.

Måske har du tillid til en eller flere voksne (en lærer, en venindes mor, en moster osv), som kan hjælpe dig med det næste skridt, hvis det er lidt meget at gå i gang med selv. Du kan evt. vise dem dit brev og min besvarelse, så har I noget at tage udgangspunkt i.

Jeg ønsker det bedste for dig og håber, at du får nogle gode snakke med dine forældre om, hvad der skal ske fremover.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse