Brev
Flytte hjemmefra?
Jeg er en pige på 14 år som har været ked af det i rigtig lang tid.
Mig og mine forældre er rigtig tit uvenner. Og de skændes også rigtig tit. Der er blevet sagt mange grimme ting og gjort mange grimme ting. Jeg er f.x blevet låst inde fået at vide at jeg prøver at ødelægge familien fået at vide at jeg ønsker at de ikke er sammen eller at jeg ønsker konflikter.
Jeg har mange tange spurgt om jeg kunne komme til psykolog men de vil ikke have at jeg snakker med en. Jeg føler mig helt magtesløse og fortabt og har virkelig overvejet at flytte hjemmefra men jeg ved bare ikke hvordan. Jeg vil allerhelst bare gerne flytte og være helt alene og starte på en frisk. Kan jeg det? Og hvordan?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er godt, du skriver herind. Selvom det kan være “almindeligt” indimellem at blive “uvenner” med sin familie, så lyder det nu til, at du og dine forældre har brug for lidt hjælp – så I igen kan få et godt forhold til hinanden.
Det er aldrig i orden at blive talt grimt til eller låst inde af ens forældre, så det skal stoppes!
Det lyder til, at du allerede har forsøgt at søge hjælp. Nemlig ved at spørge dine forældre, om du mon må tale med en psykolog.
Det er så godt, at du har forsøgt at få dine forældres øjne op for, at du har brug for nogen at tale med. Desværre uden held.
Hvem kan du ellers tale og tænke lidt sammen med?  En lærer, sundhedsplejersken på skolen, en ven af familien eller en venindes mor eller far…? Hvem kan du komme i tanke om, når du tænker godt efter?
Hvis du kan finde en,  kan du måske også den voksne til at hjælpe dig med at få talt med dine forældre.
Du kunne også søge viden om, hvordan kommunen måske kan hjælpe dig og din familie. Det være økonomisk hjælp til efterskole, ungdomsbolig, familieterapi – en kommune kan have forskellige muligheder for at hjælpe, hvis du oplever mistrivsel.
Du kan ringe til kommunens ‘anonyme rådgivning for unge’ og tale med dem om, hvordan det er hjemme hos jer. Du kan høre lidt om, hvad kommunen kan foreslå dig. Ville du turde det? Det er helt ‘ufarligt’, fordi det er anonymt.
At ringe til den anonyme rådgivning i kommunen får ingen konsekvenser for dig og din familie, i første omgang drejer det sig om at samle information. Vi kan finde nummeret til dig, hvis du ringer 116 111. Du kan selvfølgelig også google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’.
Hos BørneTelefonen har vi også et tilbud om en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan hjælpe børn med at tale med kommunen, hvis man fx ikke har det godt derhjemme. Måske det er noget for dig? Hvis du er nysgerrig, kan du se mere her.
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Ellers er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, så vil vi gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe dig.
Mange gode hilsner
BørneTelefonen