Brev
flytte hjemmefra
Jeg er en dreng på 15. Min mor og jeg skændes døgnet rundt, vi råber af hinanden hele tiden, hun bliver ved med at true med at sende mig til et andet land (til min far). Men det vil jeg ikke.
For to år siden blev det så skidt at jeg blev nød til flytte til et andet land i et år, men jeg kunne ikke klare det der. Min far var aldrig hjemme, jeg blev nød til at lave min egen mad og vaske tøj. så da jeg kom tilbage til min mor sagde hun selv hun ikke ville have mig hos hende, vi skændtes hele tiden.
Efter to måneder flyttede jeg hjem til min mormor, så ringede min mor til politiet og sagde jeg var stukket af til min mormor. Og mine søskende er alle på hendes side, der er ingen af dem der kan lide mig. Hver gang jeg går i skole så bliver mit værelse rodet igennem efter ting de mener jeg har stjålet fra min mor.
Jeg plejer bare at gå hjem efter skole og ligge taske, og derefter gå ud. Så sidder jeg bare på en bænk og venter til at det bliver nat så jeg kan snige mig hjem og ind på mit værelse for at sove.
Ville det være muligt at jeg kunne flytte i lejlighed eller en slags ungdomsbolig, og få hjælp til at betale det af kommunen?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Hvor er det godt, du har skrevet ind. Det lyder til, der er mange tunge ting, der fylder for dig lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle råd til, hvordan du kan komme videre. Det er flot, at du selv tænker så meget fremad og leder efter løsninger. Det er altså rigtig sejt, skal du vide.
Du spørger til, om det er muligt at flytte i egen lejlighed med hjælp fra kommunen. Og du har helt ret, når du tænker, at det er hos kommunen, du kan få hjælp.
Alle kommuner har et tilbud om gratis og anonym rådgivning for unge. Dem kan du ringe til. De kan nemlig fortælle dig, hvilke muligheder du har. Og hvordan du bedst får noget hjælp hurtigt. Du kan finde telefonnummeret til ungerådgivningen på din kommunes hjemmeside.
Her på BørneTelefonen vil vi også meget gerne hjælpe dig. Det kan være rigtig rart at have en voksen til at hjælpe og støtte en med at tale med kommunen. BørneTelefonen har voksne, der kan gå med dig til møder i kommunen. De hedder bisiddere. Og de er til for at hjælpe unge som dig. Du kan læse mere om dem her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Når man går gennem svære ting, som du gør lige nu, er det rart at have en voksen støtte ved sin side. Er din mormor en slags støtte for dig? Eller er der en anden voksen i din omgangskreds, du føler dig tryg ved?
Det kunne være et familiemedlem eller måske en lærer, en vens mor eller pædagog du snakker godt med.
Jeg fornemmer, at du er ret alene om at klare de her ting. Du er meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Så kan vi tale mere med dig om, hvordan du får hjælp. Og også får et netværk, der kan hjælpe dig, hvis det ender med, at du flytter fra din mor.
Det er tydeligt, at du er en stærk ung mand, der allerede har klaret mange ting. Med den styrke, skal du nok klare dig godt her i livet. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange hilsener BørneTelefonen