flytte hjemmefra

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Hvor er det godt, du har skrevet ind. Det lyder til, der er mange tunge ting, der fylder for dig lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle råd til, hvordan du kan komme videre. Det er flot, at du selv tænker så meget fremad og leder efter løsninger. Det er altså rigtig sejt, skal du vide.

Du spørger til, om det er muligt at flytte i egen lejlighed med hjælp fra kommunen. Og du har helt ret, når du tænker, at det er hos kommunen, du kan få hjælp.

Alle kommuner har et tilbud om gratis og anonym rådgivning for unge. Dem kan du ringe til. De kan nemlig fortælle dig, hvilke muligheder du har. Og hvordan du bedst får noget hjælp hurtigt. Du kan finde telefonnummeret til ungerådgivningen på din kommunes hjemmeside.

Her på BørneTelefonen vil vi også meget gerne hjælpe dig. Det kan være rigtig rart at have en voksen til at hjælpe og støtte en med at tale med kommunen. BørneTelefonen har voksne, der kan gå med dig til møder i kommunen. De hedder bisiddere. Og de er til for at hjælpe unge som dig. Du kan læse mere om dem her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Når man går gennem svære ting, som du gør lige nu, er det rart at have en voksen støtte ved sin side. Er din mormor en slags støtte for dig? Eller er der en anden voksen i din omgangskreds, du føler dig tryg ved?

Det kunne være et familiemedlem eller måske en lærer, en vens mor eller pædagog du snakker godt med.

Jeg fornemmer, at du er ret alene om at klare de her ting. Du er meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Så kan vi tale mere med dig om, hvordan du får hjælp. Og også får et netværk, der kan hjælpe dig, hvis det ender med, at du flytter fra din mor.

Det er tydeligt, at du er en stærk ung mand, der allerede har klaret mange ting. Med den styrke, skal du nok klare dig godt her i livet. Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange hilsener BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse