Flytte hjemmefra

Hej. Har længe gået og spekuleret over mulighederne for at flytte hjemmefra som 15-16 årig, og har da også prøvet at undersøge det på nettet.

Har kunnet læse mig frem til at man i nogle tilfælde kan få SU tidligere og støtte fra socialforvaltningen eller kommunen. Men vil gerne høre mine muligheder for at flytte hjemme fra, for støtte osv.

Jeg er 15 år og har længe gerne ville bo for mig selv. Ideen om at flytte hjemmefra var i starten ikke pga. af problemer med forældre, men fordi jeg gerne ville have mit eget, tage ansvar for mig selv osv. Nu er det blevet en blanding af de to ting.

Jeg bor hjemme ved min mor sammen med min lillebror. I perioder går det ikke specielt godt mellem min mor og jeg. Vi kommer tit op at skændes over de mindste ting, og det ender ofte ud med at jeg får af vide at jeg skal finde et andet sted at bo.

Jeg har ikke mulighed for at flytte hjem til min far, eftersom jeg ikke har haft noget videre kontakt med ham igennem det sidste års tid, så har ofte boet ved en kammerat/veninde i nogle dage.

Min lillebror har ADHD i høj grad, hvilket gør at meget af opmærksomheden er på ham. Har på ingen måder noget i mod at meget af tiden går med ting der omhandler ham. Men pga. hans ADHD og min mors meget ”korte lunte” er der dagligt skænderier mellem dem. Nogle gange er det så ”slemt” at hun ”ligger hånd over ham”, hvilket tager hårdt på mig at se.

Fordi han samtidig ”kræver” så meget opmærksomhed er det ofte svært for mig at få lavet mine lektier/afleveringer osv., hvilket selvfølgelig vil komme til at gå ud over min uddannelse.

Har mange gange fået af vide at jeg er meget moden af min alder. Passer dagligt min lillebror mindst en time, laver selv mad, kan vaske tøj mm. Samtidig er mange fra min omgangskreds nogle år ældre end mig (17-21 år). Føler mig bedst tilpas i selvskab med folk der er det ældre end mig selv, fordi de er mere modne end de fleste på min egen alder.

Har haft en ”hård” opvækst/barndom der både indeholdte alkoholisme, hash-misbrug, incest, svigt, kriminalitet mm., og derfor er kommunen meget inde over os.

Med hentydning til skolen går det fremad for mig. Har tidligere haft meget fravær pga. jeg har haft det dårligt psykisk, haft depressioner og mave sår. De første mange måneder af 9. klasse havde jeg også meget fravær. Trods mit høje fravær har jeg altid formået at kunne følge godt med fagligt og i nogle fag været i ”samme ende” som nogle af de bedste i klassen. Kan godt mærke nu at der er nogle ting jeg er gået glip af i løbet af årene, men prøver at indhente dem så godt jeg kan.

Efter 9. klasse vil jeg begynde at uddanne mig som pædagog, så fremtids messigt ved jeg hvad jeg vil. Vil meget gerne ud og finde et fritidsarbejde, men kan jeg ikke her for tiden fordi pga. et skadet knæ. Har flere gange prøvet at lave et budget til når jeg engang kommer i lejlighed, så har efterhånden godt styr på ”min økonomi”.

Min mor og jeg har flere gange snakket om at få min egen lejlighed evt. kunne være en god løsning. Pga. min mors indtægter er meget lave har hun ikke mulighed for at ”forsørge” mig hvis jeg kommer i en lejlighed. Så skal selv have pengene til at det kan kører rundt.

Samtidig er hun her på det sidste blevet meget i tvivl om jeg må flytte i lejlighed for hende, fordi det ikke går så godt mellem os her for tiden. Hun mener ikke at jeg selv kan stå op om morgnen, holde huset rent osv., hvilket jeg er uenig med hende i.

I nogle weekender er jeg alene hjemme, hvor det går utrolig godt for mig med at rydde op, overholde aftaler osv., fordi jeg der ved, at det er mig selv der står for ansvaret af alle disse ting. De dage hvor hun er hjemme går det ikke lige så godt med de ting, fordi jeg ved at så er hun her og hende der i bund og grund har ansvaret for det.

Hun forstår ikke hvordan der kan være en så stor forskel på om jeg er selv eller ikke. Har prøvet at forklare det op til flere gang, men aldrig lykkedes at hun har forståelse for det.

Hvilke muligheder har jeg for at flytte hjemmefra? Skal jeg vente til at jeg bliver 16 eller måske 18? Kan jeg få nogle former for støtte?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Ingen børn i Danmark skal vokse op i hjem, hvor de bliver truet med "Du skal finde et andet sted at bo". Det er de voksne – først og fremmest forældrene, der skal sørge for, at børn i Danmark trives og vokser op under forsvarlige vilkår. Og hvis forældrene ikke kan sørge for det, ja så er det Kommunen, der er forpligtet til at sørge for det.

Jeg synes, jeg mærker din modenhed og din gode fornemmelse af dig selv. Det fortæller mig, at du er en pige, der godt er klar over, at det ikke bare sådan lige at flytte hjemmefra….. og slet ikke når man kun er 15 år.

Du spørger helt konkret til, hvad dine muligheder er for at flytte hjemmefra nu, hvor du snart er 16 år, eller om du hellere skal vente til du er 18 år…Hvad der er bedst for dig, kan jeg jo af gode grunde ikke vide ….  Men….. jeg synes, jeg bliver nødt til at sige til dig, at det med at flytte hjemmefra som 15/16 årig ikke bare er let.

Selvom loven er ens for alle kommuner, er der alligevel noget forskel i den måde, hvordan de udfører det i praksis. Og ungdomsboliger/ungdomspensioner findes der i alle kommuner, men der er generelt lang ventetid på at få en ungdomsbolig.

Derfor tænker jeg ….. at det måske lige nu ….. er vigtigst for dig, at finde en voksen i dit netværk, som du kan betro dig til, fordi jeg synes, det er alt for tungt for dig at gå rundt med dette alene. Jeg tror, du har brug for at snakke med en voksen om alle de konflikter, du oplever hjemme hos din mor samt dele dine tanker om at bo alene med en anden.

Du spørger også meget konkret til, om du kan få noget hjælp nu eller når du er fyldt 18 år …. Og ja – ifølge loven har du ret til at få noget hjælp, men som sagt yder kommunerne meget forskellig hjælp.

På BørneTelefonen vil vi helt konkret kunne hjælpe dig – enten i form af en underretning til din kommune eller med en bisidder, der vil kunne hjælpe dig med kontakten til kommunen, men det kræver jo at du er klar til at opgive din anonymitet. Prøv at læse lidt om det her og overvej, om det kunne være noget for dig: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder

Jeg håber sådan, at mit svar er en hjælp for dig ….. og ellers håber jeg, at du har mod på at skrive igen … eller kontakte os på BørneTelefonen på 116111 – vi vil bare så gerne hjælpe dig.

Knus og kærlig hilsen BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse