Flytte hjemmefra

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Ingen børn i Danmark skal vokse op i hjem, hvor de bliver truet med "Du skal finde et andet sted at bo". Det er de voksne – først og fremmest forældrene, der skal sørge for, at børn i Danmark trives og vokser op under forsvarlige vilkår. Og hvis forældrene ikke kan sørge for det, ja så er det Kommunen, der er forpligtet til at sørge for det.

Jeg synes, jeg mærker din modenhed og din gode fornemmelse af dig selv. Det fortæller mig, at du er en pige, der godt er klar over, at det ikke bare sådan lige at flytte hjemmefra….. og slet ikke når man kun er 15 år.

Du spørger helt konkret til, hvad dine muligheder er for at flytte hjemmefra nu, hvor du snart er 16 år, eller om du hellere skal vente til du er 18 år…Hvad der er bedst for dig, kan jeg jo af gode grunde ikke vide ….  Men….. jeg synes, jeg bliver nødt til at sige til dig, at det med at flytte hjemmefra som 15/16 årig ikke bare er let.

Selvom loven er ens for alle kommuner, er der alligevel noget forskel i den måde, hvordan de udfører det i praksis. Og ungdomsboliger/ungdomspensioner findes der i alle kommuner, men der er generelt lang ventetid på at få en ungdomsbolig.

Derfor tænker jeg ….. at det måske lige nu ….. er vigtigst for dig, at finde en voksen i dit netværk, som du kan betro dig til, fordi jeg synes, det er alt for tungt for dig at gå rundt med dette alene. Jeg tror, du har brug for at snakke med en voksen om alle de konflikter, du oplever hjemme hos din mor samt dele dine tanker om at bo alene med en anden.

Du spørger også meget konkret til, om du kan få noget hjælp nu eller når du er fyldt 18 år …. Og ja – ifølge loven har du ret til at få noget hjælp, men som sagt yder kommunerne meget forskellig hjælp.

På BørneTelefonen vil vi helt konkret kunne hjælpe dig – enten i form af en underretning til din kommune eller med en bisidder, der vil kunne hjælpe dig med kontakten til kommunen, men det kræver jo at du er klar til at opgive din anonymitet. Prøv at læse lidt om det her og overvej, om det kunne være noget for dig: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder

Jeg håber sådan, at mit svar er en hjælp for dig ….. og ellers håber jeg, at du har mod på at skrive igen … eller kontakte os på BørneTelefonen på 116111 – vi vil bare så gerne hjælpe dig.

Knus og kærlig hilsen BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse