Flytte hjemmefra?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller, at forholdene i jeres familie er ændret så meget, at du ikke rigtig har lyst til at bo hjemme mere.

Det er aldrig rart, når det går skævt imellem børn og deres forældre, og det er rigtig ærgerligt, når uvenskaberne kommer til at fylde så meget, at det bliver for uoverskueligt at bo sammen mere. Når du fortæller om den episode, hvor I alle endte med at råbe, og din mors mand truede dig, så får jeg tanken, at I alle tre er presset til det yderste, er det mon også sådan, du oplever det?

Når jeg læser din historie, så tænker jeg, at det blev rigtig svært for jer, da din mor blev syg, og jeg bliver lidt nysgerrig på, om I mon har fået hjælp til at takle det? Når jeg spørger om det, så er det fordi jeg fra samtaler med andre børn og forældre ved, at det kan være svært at komme igennem svære forandringer i familien, uden en hjælpende hånd udefra.

Du lyder som en pige, der er stærk og har styr på mange ting, hvor har du den styrke fra? Jeg tænker, at det kan komme dig til gode i rigtig mange situationer i livet.

Hvis jeg skal komme med et råd til at hjælpe dig og din mor og hendes mand, så tænker jeg, at det vil være brugbart for jer som familie at få noget hjælp til at komme til at tale sammen i stedet for at skændes. Du er ikke så gammel endnu, at jeg umiddelbart vil anbefale dig at flytte i egen bolig, men det er ikke en vurdering, jeg kan tage ud fra et brev. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at foreslå dig at kontakte kommunen i din by for at få hjælp. De fleste kommuner har en afdeling, der hedder Børne- & Familieafdelingen, som blandt andet tager sig af sådanne problemstillinger, som dem du er i lige nu. Alt efter hvilken kommune man bor i, er der forskellige muligheder. Du vil også kunne tale med dem om, hvad dine muligheder er, hvis det bare ikke fungerer at bo hjemme mere, og i den forbindelse vil det også være muligt for dig at benytte den bisidderordning, vi har på BørneTelefonen. Du kan læse om bisidderordningen her >>

Til sidst vil jeg oplyse dig om, at vi også har en ForældreTelefon, hvor der sidder rådgivere, der er dygtige til at rådgive forældre, der oplever at have problemer ift. til deres børn, måske vil dette tilbud være noget for din mor og hendes mand? Man kan ringe til ForældreTelefonen på tlf.: 35 55 55 57 og læse mere om den her: http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/ForaeldreTelefonen.aspx

Jeg håber, mit svar til dig er hjælpsomt, ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, det er anonymt og gratis, og der sidder også nogle dygtige rådgivere, der gerne vil lytte mere til dig.

Med ønske om det bedste for dig,
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse