Flytte hjemmefra

Jeg er 16 år gammel og må næsten ingenting jeg har et problem med min mor er meget overbeskyttende

kan jeg flytte hjemmefra

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 16
Tak for dit brev som jeg vil prøve at besvare så godt som muligt. Det er svært at hjælpe dig, når du ikke skriver mere om din hjemmesituation, men jeg vil gerne prøve.

Du skriver, at du næsten ingenting må, og at du synes din mor er meget overbeskyttende, og det er svært for mig at vurdere om det er i så voldsom en grad, at det vil være muligt for dig, at få hjælp fra kommunen...

Er det mon mere end almindelige uoverensstemmelser, der ofte opstår i familier, hvor forældre og teenagebørn støder sammen..? Jeg ved, at mange teenagere oplever, at deres forældre kontrollerer og begrænser dem, men er det mere voldsomt, det der foregår hjemme hos dig..? Og er det noget, som I har brug for hjælp til udefra, eller ville du mon kunne få en snak med din mor om forholdene, hvis du fx. viste hende vores breve og sagde, at I var nødt til at finde en løsning, som I begge kan leve med..?

Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt, hvis du ville prøve at uddybe, hvad det er, der er svært for dig, i dit forhold til din mor. Desværre lukker brevkassen her i julen, så i stedet vil jeg anbefale dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Det er gratis og helt anonymt, og du kan fortælle rådgiveren alt det, du har lyst til. Du kan også logge på BørneChatten her på hjemmesiden, hvis du foretrækker at skirve...

Hvis der er brug for, at du får hjælp fra din kommune, kan rådgiveren også hjælpe dig med at komme i kontakt med en bisidder, som er en voksen, der kan tage med dig hen og tale med kommunen om de problemer, du har der hjemme.

Held og lykke kærligst fra BørneBrevkassen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse