Brev
flytte hjemme fra
Hej!
jeg er 17 år gammel
Jeg har i en lang periode været meget uvenner med min mor og været op og skændes med hende hver dag den sidste uges tid og hun har truet med at jeg skulle finde et andet sted at bo op til flere gange.
min kammerat og jeg har snakket om at flytte sammen i en lille ungdomsbolig eller finde en billig 2 værelses lejlighed, men økonomisk kan jeg ikke få det til at hænge sammen hvis jeg både skal passe min skole og arbejde.
kan kommunen hjælpe mig/os på nogen måde?
P.s Min mor har sagt at hun ikke ville stoppe mig hvis jeg gerne vil flytte.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Du skriver, at du gerne vil flytte hjemmefra, da du ikke kan med din mor mere, og du spørger til dine økonomiske situation, hvis du skal ud og bo alene.
Hvis du og mor har det så dårligt sammen, at det vil være bedst for dig at bo et andet sted, så vil jeg anbefale dig at kontakte din kommune og tale med en ungerådgiver. Du skal fortælle kommunen, hvordan du har det derhjemme, og hvorfor du ikke ønsker at bo hjemme mere.
Kommunen har mulighed for at tilbyde din mor og dig familierådgivning. Det kan være at denne rådgivning kunne være med til at skabe en positiv forskel i jeres forhold til hinanden.
Kommunen vil også kende til de muligheder, som der kan være for ungdomsboliger, hybler, kollegieværelser – og hvad det vil kræve for at komme i betragtning til sådan en bolig.
Hvis din mor og du er enige om, at det er bedst at du flytter hjemmefra, så har hun stadig forsørgelsespligt over dig indtil du bliver 18 år. Det vil sige, at hun skal stadig sikre, at du har penge at leve for. Du har nemlig ikke andre muligheder for anden offentlig forsørgelse, som f.eks. kontanthjælp eller SU. Der er ikke nogen steder fastsat et beløb, som forældre skal give til unge, som flytter hjemmefra. Du skal derfor aftale med dine forældre, om de økonomisk vil støtte dig, hvis du flytter hjemmefra.
Kommunen har dog mulighed for at beslutte, at børnefamilieydelsen (også kaldet børnepenge) kan udbetales til dig. I nogle tilfælde kan unge også få udbetalt det børnetilskud, som en forælder kan få af kommunen, hvis forælderen er enlig forsørger.
Børnebidrag er de penge, som den ene forældre betaler til den anden forældre, hvis forældrene ikke bor sammen. Det er penge, som den forældre, der har barnet boende, får af den anden forældre til barnets forsørgelse. Hvis du har en anden forælder også, som ikke bor sammane med din mor, så betaler din anden forælder måske børnebidrag til din mor. Du kan ikke søge om at få disse penge,men dine forældre kan aftale, at du skal have dem. Det kan måske også hjælpe dig lidt.
Hvor mange penge du helt præcist kan få, hvis du flytter hjemmefra er meget svært at sige, da det både afhænger af dine forældre og om kommunen vil hjælpe dig.
Skulle du ende med at stå på gaden, så har kommunen en helt særlig forpligtelse til at hjælpe dig, hvis din mor ikke gør det, men så er der tale om at du skal anbringes af kommunen.
Nu nævner du den skole, som du går på og jeg ved, at det her er muligt at bo på en kostskole. Med hensyn til betalingen, så er det i følge kostskolens hjemmeside muligt for elever under 18 år at få nedsat betalingen ud fra forældrenes indtægt. Det kunne måske være en mulighed for dig at undersøge dette nærmere og tale med din mor om det. Hvis din mor ikke vil stoppe dig i at flytte, så lyder det til, at hun også har givet lidt op i forhold til at forsøge at løse jeres problemer sammen.
For mange familier, hvor der er konflikter, så kan en pause fra hinanden være hjælpsomt. At bo på en kostskole eller f.eks. en efterskole kan være et alternativ til det med at flytte hjemmefra. I kommer på afstand af hinanden, men du bor stadig under nogle ordnede forhold.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt at gå videre med. Du er altid velkommen til at ringe, sms eller chatte med en rådgiver på BørneTelefonen og skulle du have nogle flere spørgsmål til det med at flytte hjemmefra, så kan du også altid spørge en rådgiver her. Hvis rådgiveren ikke lige ved det, så ved de som regel altid, hvor de kan finde frem til svaret.
Kærlig hilsen BørneTelefonen