Brev
Flytte hjemme fra
Hej, jeg er en 16 årige pige som i år går på efterskole. Her den sidste måned har jeg tænkt meget på at flytte hjemme fra.
Jeg bor normalt hos min mor med min søster, min mors kæreste og min mors og hendes kærestes to drenge. Mine halvbrødre er 10 måneder og 5 år. Jeg elsker mine halvbrødre og de er ikke rigtig dem der er problemet. Men min mors kæreste har min søster og jeg aldrig rigtig kunne lide. Vi skændes eller diskutere tit, vores mor hved godt vores mening om ham, men hun er ligeglad. Jeg kan huske at jeg har grædt mig selv i søvn da jeg var mindre, og når min mor endelig opdagede jeg var ked af det, gav hun min far skylden.
Min far har igennem min barndom hoppet ind og ud af fængslet med nogle år imellem. Han tager stoffer og sælger dem også. Han er ærlig overfor min søster og jeg, så vi ved alt om hvad han laver. Jeg ved ikke om vores mor hved alt om ham eller om hun ved at vi ved meget. Men min far har også et stort temperament, og han hopper fra den ene kæreste, eller hvad man kan kalde dem, til den anden. Så jeg har også overhørt/oplevet mange skænderier, både om dagen og natten.
Her på det sidste har min far været sammen med en kvinde, men min far kan blive ret jaloux, så det er den samme rutine med skænderigerne. Men min far og hans kæreste var på en ferie for nyligt i udlandet, hvor min fars kæreste skrev til min 14-årige søster at hun havde spurgt om de skulle ringforloves, om hvad hun syntes om det. Da jeg går på efterskole har jeg ikke mødt hende så mange gange, og når jeg endelig er hos min far mens hun er der, spiser jeg ofte aftensmad med dem og går tidligt i seng, da jeg ikke rigtig hved hvad jeg skal sige da min far og jeg ikke har et så godt forhold med hensyn til at tale, da han ikke var der så ofte da jeg var mindre.
Men altså min søster skrev tilbage at hun vil snakke med mig, da vi begge godt vidste det var en dum ide, og min søster skrev så vi ikke syntes det var en god ide. Efter det blev min far og hans kæreste uvenner der nede, og han drak en masse og tog en masse stoffer, så det endte med at han havde truet med at springe ud af vinduet. Så da min far endelig kom hjem, kunne min søster og jeg ikke komme i kontakt med ham i to dage, vi ringede rundt og tilsidst fandt vi så ud af han var hjemme.
Efter det er han begyndt at drikke endnu mere end han plejer, og han prøver stadig at få sin kæreste tilbage, selvom hun bare leger med ham. Sidst min søster og jeg var hjemme hos min far begyndte han at græde, efter at havet drukket noget vodka og øl, og fortælle om hans barndom. Min farfar har nemlig slået ham og været rigtig ond mod ham, min onkel og min farmor. Og i dag er min farfar syg, og er ikke rigtig venner med nogle. Så det endte med at min far drak en hel flaske vodka og sad og ringede til han X hele natten, og gik først i seng klokken 6. Min søster og jeg kunne hører alt, og sov kun lidt en gang i mellem.
Alle disse problemer er jeg bare træt af. Når jeg er hos min far vil jeg hjem til min mor, men når jeg er hos min mor vil bare hjem til min far. Jeg er bare træt af alle de problemer. Derfor har jeg tænkt meget på at flytte, jeg har snakket lidt med min mor om det, men hun siger det først er muligt når jeg er 20. Inden da kan jeg nemlig ikke få en SU så jeg kan betale husleje. Men jeg kan ikke holde ud at bo hjemme så længe, jeg kan ikke en gang holde ud at bo hjemme indtil jeg er 18.
Der er ikke nogle der ved særlig meget om min far, og jeg må ikke fortælle nogle om det for min far. Derfor har jeg ikke snakket med nogle før nu. Så lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, jeg er bare træt af det hele. Jeg håber du kan give mig et eller svar for hvordan jeg kommer videre, for jeg er bare træt af det hele.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev - du er rigtig god til at fortælle om din familie og dine overvejelser om at flytte hjemmefra, synes jeg.
Jeg kan godt forstå, at du nu efter at have været på efterskole har svært ved at holde tanken ud om at skulle bo hjemme igen.
Det, ved jeg, også er svært for mange andre, der har været væk hjemmefra i et skoleår, og det gør det naturligvis ikke lettere, når du ikke bryder dig om din mors kæreste, og når din far ikke rigtig er i stand til at tage sig omsorgsfuldt af dig og din søster, når I besøger ham.
Du skrev i brevet, at du ikke måtte tale om din far. Nu ved jeg jo ikke, om det er din far eller din mor, der har sagt det, men i hvert fald så tror jeg ikke, det er så godt at gå rundt og skulle holde noget hemmeligt...
Jeg ved ikke, om det vil være muligt for dig at flytte hjemmefra før du bliver myndig, for det kommer an på, om kommunen (og til dels også dine forældre) vurderer, at det vil være det bedste for dig.
Men hvis du skal flytte hjemmefra, og dine forældre ikke er enige eller vil betale for dig, så er du nødt til at få fat i kommunen. Det er nemlig kun kommunen, der kan beslutte om børn/ unge ikke skal bo hjemme mere, og det er kun kommunen, der kan undersøge en families forhold og tilbyde familierådgivning.
Det kan være ret overvældende at skulle "ind i systemet" og tage kontakt til kommunen. Derfor har man som barn/ ung ret til at tage en bisidder med. Jeg vil derfor foreslå dig, at du overvejer, om der er en af de voksne på din efterskole, som du kunne betro dig til, og som du evt. kunne bede om at hjælpe dig med at kontakte kommunen/ din mor, for at få snakket de her ting igennem. På den måde ville du have en til at støtte dig, så du ikke føler dig så alene i det her.
Du har også mulighed for at få en bisidder gennem Børns Vilkår. Hvis du klikker her >> kan du læse mere om muligheden for at få en bisidder.
(Jeg kender jo ikke andet til din familie, end det, du har skrevet i brevet, så jeg ved ikke, hvad kommunen vil vurdere. Men jeg ved, at det som regel vil være sådan, at man forsøger at løse problemer i en familie med familiebehandling (samtaler) fremfor at lade unge flytte hjemmefra. En bisidder vil kunne hjælpe dig med at få sagt det, du har brug for at sige, og kender loven, så dine rettigheder ikke bliver overtrådt.)
Måske kunne det også være rart for dig at drøfte det igennem med din søster? (Hvis ikke I allerede har gjort det.) Jeg fornemmer, at I jo har været igennem mange ting sammen, og måske kunne det virke meget stærkt og overbevisende overfor de voksne, hvis I stod sammen og støttede hinanden i, at der er nødt til at ske nogle forandringer...
Hvis du gerne vil tale gratis og anonymt med en rådgiver, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, - rådgiveren vil også kunne formidle kontakten til en bisidder, hvis du beslutter dig for gerne at ville have en...
Knus og kram fra BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.