Flytte hjemme fra?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Tak for dit brev. Du skal have stor ros for at dele det, du finder svært med BørneBrevkassen.

Jeg kan forstå på dig, at du har det svært derhjemme, og at der er forskellige årsager til det.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, om der er en voksen i dit liv, som ved, at du har det svært derhjemme..?

Det kan være en god lærer (du nævner bl.a. at din skole er af vigtig betydning), en pædagog - eller en anden person, som du har tillid til...? Årsagen til at jeg spørger ind til en voksen er, at jeg tænker, at det kunne være rart for dig at få vendt din situation med en voksen, som kan hjælpe og støtte dig i forhold til dine handlemuligheder.

Der er mange ting, som jeg får lyst til at spørge ind til, såsom om der er nogle derhjemme, der støtter dig osv...? Det er dog lidt svært at spørge ind til via BørneBrevkassen, så derfor vil jeg råde dig til enten at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er anonymt og gratis og vil ikke fremgå af din telefonregning...

Eller til at kontakte www.etniskung.dk. Det er en rådgivning særligt for unge, der lige som dig har forældre, der har en anden baggrund end danskHersidder der dygtige voksne rådgivere, som har talt med andre børn og unge, der har det svært derhjemme... De har også en telefonrådgivning, som man faktisk kan ringe til hele døgnet rundt. (telefonnummeret er: 70 27 76 66)

Helt konkret vil du gerne vide, hvilke muligheder der er for dig i forhold til at flytte hjemmefra. Det forholder sådan, at du har mulighed for at komme i kontakt med en socialrådgiver i din kommune. Hun eller han skal tale med dig, og så skal han/ hun tage undersøge, hvordan kommunen eventuelt kan hjælpe dig. Ved en sådan samtale er det vigtigt, at du fortæller helt åbent om de ting der gør, at du gerne vil flytte hjemmefra. Jeg ved, at nogle kommuner har ungdomsboliger men jeg kan ikke svare på, om det vil være en mulighed, som du kan få tilbudt...

Det kan være svært at gå alene til kommunen, så hvis du gerne vil have en voksen med, der ved noget om dine rettigheder og som vil støtte dig, så kan du få en bisidder med fra Børns Vilkår. Det kan du læse mere om her >>

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse