Brev
Flytte hjemfra
Hej jeg er en pige der hedder L, på 16 år, jeg har lige taget en 10’ende klasse på en efterskole, før det ville jeg også gerne bo alene et andet sted, men jeg kan ikke holde det ud med min alkoholiske mor, jeg prøver flere gange om ugen for at se om der et sted jeg kan bo, da jeg også er igang med et sabbatår…..
Hjælp… Hvad skal jeg gøre…..
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære L.
Mange tak for dit brev, hvor du meget fint og enkelt beskriver, at du ikke synes det er rart at bo hjemme længere.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke synes det er rart, at din mor drikker. Det er ikke trygt for børn og unge at vokse op og at bo sammen med voksne, som har problemer med alkohol. Man kan nemlig ikke altid regne med folk, når de drikker og er påvirkede.
Gad vide om du har fortalt til nogen, at din mor hun drikker for meget? Det kan være en god ting, for du har ret til at være tryg derhjemme og kan din mor ikke sørge for det som det ser ud nu, så skal du og hun have støtte udefra.
Jeg forstår derfor også godt, at du gerne vil flytte hjemmefra. Der findes flere muligheder ift. det, som jeg vil fortælle dig om.
Fordi du er under 18 år, er det kommunens pligt at hjælpe dig med at finde et andet sted at bo, hvis de vurderer at det er den bedste løsning for dig lige nu. Hvis kommunen beslutter, at en ung skal bo et andet sted end hjemme hos forældrene, vil det typisk være på en institution, hvor der bor andre børn og unge, eller i en plejefamilie. For at vide præcis hvilke muligheder du har i din kommune, kræver det dog, at kommunen får at vide, hvordan det står til hjemme hos dig lige nu.
Hvis du synes det svært selv at få fortalt de her ting til kommunen, kan du få hjælp fra en bisidder her fra BørneTelefonen.
En bisidder er en voksen, som kan gå med dig til kommunen og sørge for, at det du føler og har brug for, bliver sagt højt. Bisidderen ved også en masse om, hvilke rettigheder lige netop du har ift. din alder og det du ønsker. Du kan læse mere om det her: Bisidder fra BørneTelefonen. Du kan også ringe direkte til BørneTelefonens bisidning tlf. nr. 35555559 – og høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig.
Men det er ikke den eneste løsning, som findes i din situation.
Du kan også høre kommunen, hvad de kan gøre for at måske kan blive hos din mor, hvis det alligevel er det, du ønsker i sidste ende. Din mor kan få tilbudt noget professionel støtte, og på den måde få hjælp til at stoppe med at drikke. Jeg tænker på, om du mon har snakket med din mor om, at du ønsker at hun stopper med at drikke?
Eller om hun ved, at det rent faktisk gør dig så ked af det, at du nu ikke længere ønsker at bo hjemme og at bo sammen med hende? Hvis ikke – så kunne det måske være en god ide, at fortælle hende om de tanker og følelser, du har ved at være og bo hjemme, så længe hun drikker. Du skal kun gøre det, hvis du synes, du har brug for at få fortalt hende det.
Det kan være enormt svært at stoppe med at drikke, fordi alkohol gør en afhængig med tiden. Derfor tænker jeg også, at din mor måske vil få svært ved at gøre det uden hjælp udefra. Men det er vigtigt at du husker på, at din mor og hendes afhængighed ikke er dit ansvar! Det er din mors og kommunens. Du kan naturligvis bidrage med støtte, hvis du har lyst – men det er ikke dit ansvar.
Hvis ikke du føler dig klar til selv at kontakte kommunen eller ringe ind til os på 116111 og få en bisidder, så kunne et andet første skridt være at fortælle om jeres situation til en anden voksen, som du føler dig tryg ved. Det kunne eksempelvis være en god lærer, en moster eller en venindes forælder. For denne voksen har så også pligt til at hjælpe dig videre.
Hvis nu din mor skulle nægte at lytte og/eller at tage imod hjælp og behandling, kan den voksne som du har betroet dig til – kontakte den anonyme rådgivning i den kommune, som du bor i. Så er det som sagt kommunens ansvar at sikre, at det bliver bedre for dig.
Kender du måske til Hope Ung? Du kan kontakte dem gratis og anonymt og få hjælp i forhold til din mor, som der drikker for meget. Du kan skrive til deres brevkasse, dele dine tanker med andre i forummet “Mødestedet”, læse andres fortællinger, se film og spille spil. De fleste af de børn og unge, som der kontakter Hope Ung har oplevet at deres mor eller far drikker for meget. Du finder kontaktoplysningerne til Hope Ung ved at klikke her: http://www.hope.dk/ung/
Ud fra dit brev fornemmer jeg, at du er en meget stærk pige, som reagerer og handler, når du kan mærke at noget ikke er, som det skal være. Hold endelig fast i det.
Jeg ønsker alt det bedste for dig.
Kærlige tanker fra BørneTelefonen.