Brev
Familiepleje
Hej brevkassen
Jeg er en 13 snart 14 årig dreng som har det svært derhjemme.
Mine forældre skændes tit og min mor er gået ned med en depression.
Jeg har det meget svært i skolen. Jeg har ingen venner i skolen, jeg er der næsten ikke og hvis jeg er der er det kun i 2 timer
Mine forældre kan ikke klare det mere nu og de skælder mig ud hele tiden.
De snakker næsten ikke med mig. Når de endelig snakker med mig er det for at skælde mig ud og da jeg sagde det til min lærer sagde han, at det var en mulighed, men at jeg skulle være 100% sikker inden jeg sagde det til mine forældre.
Nu står jeg så med det problem at jeg ikke kan beslutte mig. Mig og mine forældre har fået hjælp af kommunen, men det hjælper ikke
Men nu kommer det jeg har brug for hjælp til: Skal jeg blive hjemme ved mine forældre og få skæld ud og være usynlig – eller skal jeg tage valget og skifte familie?
Min lærer syntes, at jeg skal skifte familie, hvis det er sådan som jeg siger og det er rigtigt at det er sådan, men jeg kan ikke beslutte mig.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære næsten 14-årige dreng
Jeg forstår så inderlig godt, at du ikke aner hvad du skal vælge at gøre nu! God idé at du skrev til os for at få støtte til at tage en god beslutning, for det er et kæmpe ansvar du har fået dér, synes jeg, med at skulle træffe så stort et valg.
Allerede da du fortalte din lærer hvordan du havde det, tog du en stor og meget modig beslutning. Jeg ved, at det er svært at sige højt, at man har det svært og skidt. Men det gjorde du, og du har fået et tilbud om hjælp nu, i form af familiepleje. Det lyder ud fra dit brev som om jeres kommune har prøvet at hjælpe dine forældre med andre tilbud, uden det virkede, og jeg er glad for at læse at alt er blevet prøvet. Det lyder også som om du har en rar lærer, som har taget dig alvorligt.
Jeg har en pointe, som jeg synes er supervigtig, for jeg tror den vil hjælpe dig med at vælge det rigtige: Du ”skifter" ikke familie, hvis du flytter i familiepleje.
For du får ikke en ny familie, du får en anden og forhåbentlig bedre hverdag hos nogle voksne, som kan give dig ro og passe på dig. Familiepleje betyder, at en anden familie, med større overskud end din egen, vil pleje dig. Det betyder, at de skal sørge for at dine behov for omsorg og støtte m.m. bliver opfyldt, så længe du har brug for det. Og man kan godt have kontakt med sine forældre, når man er i plejefamilie.
Du skriver, at du får skældud hjemme, og at du føler dig usynlig. Det lyder meget ensomt. Det lyder som om, at dine forældre ikke magter at være der for dig, og det er en ærlig sag, at de må opgive at passe dig lige nu. De er og vil altid være dine forældre og din familie, som du kan vende tilbage til når du vil, resten af dit liv. I mister ikke hinanden, fordi du flytter.
Men lige nu tror jeg, ud fra din egen beskrivelse af dit liv og dine følelser, at det ville være dejligt med en mindre ensom dagligdag for dig. Så vil du få kræfter til at passe dit liv og din skole bedre, og måske få nogle søde venner.
Hvis du synes du har brug for at snakke mere med os, så er du meget velkommen til at kontakte os igen. Vi har også mulighed for at hjælpe dig med at snakke med din kommune om det.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.
De kærligste hilsner og tanker fra BørneTelefonen.