Familie & stikke af hjemmefra

Jeg har haft det rigtig skidt med min familie, især min mor.

hun har altid skadet mig mentalt, nogle gange fysisk, så vælter skyldfølelsen mig ved at fortælle mig, at det er min skyld, og at hun kun gør det for at elske mig.

Jeg fortalte hende, at jeg havde alvorlig social angst, men hun sætter mig stadig i situationer, hvor det kræver at tale. vi har hele tiden skændtes. hun kalder mig altid øgenavne og sammenligner mig med mine venner, og det kunne jeg klare, indtil for nylig. det er blevet ekstremt, og jeg har tænkt på at stikke af hjemmefra i de sidste 2 år.

en lignende situation skete, da jeg var 10, hvor jeg fortalte min lærer om hende, og jeg blev sendt på et opholdssted i nogle måneder. Jeg troede, jeg aldrig ville se min mor igen, men jeg gik tilbage til hende, og tingene har været hårde siden da.

hun truede mig ved at fortælle mig, hvis jeg nogensinde fortæller nogen om, hvad der sker derhjemme, vil hun skade mig, og nu er jeg så bange.

Jeg vil virkelig gerne løbe væk og leve et bedre liv, men jeg er for bange for, at de finder mig igen, og det bliver værre.

Jeg ved så ikke nu hvad jeg skal gøre og jeg vil meget gerne bo på et opholdssted, fordi de måneder hvor jeg gjorde da jeg var yngre, havde seriøst været de bedste måneder hele mit liv.

Tak.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Det var godt tænkt, at du kunne skrive til os på BørneTelefonen.

Vi kan støtte dig og se på de muligheder, du har. Vi kan også hjælpe dig med at sørge for, at du får den bedste hjælp, da vi ved hvilken hjælp, du har ret til. Vi kan støtte dig i samtalerne med de voksne i kommunen, fordi vi ved, hvordan kommunen fungerer. Vi ved også , hvad man kan gøre og sige, når ens forældre truer én til tavshed om forholdene hjemme.

Din mor siger, at hun ‘gør det, fordi, hun elsker dig’. På BørneTelefonen ved vi, at mødre og fædre kan komme til at skade deres børn, trods den bedste vilje og kærlighed.

Du kan få hjælp og støtte af os ved at tage fat i BørneTelefonens bisidder, der er en voksen, der hjælper unge i svære situationer. Bisidderen vil lytte til dig og gøre alt for at hjælpe dig på dén måde, du har brug for.

Her fortæller en person på cirka din alder, hvordan hun har fået hjælp af sin bisidder fra BørneTelefonen: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Du kan her læse lidt om anonymitet og andre ting, der kan være rart at vide, inden man kontakter en bisidder  https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/. Bisidderen vil dog også fortælle dig om betydningen af anonymitet, når du ringer. Bisidderen vil kontakte dig hurtigt og kan mødes med dig et sted i byen, hvor det passer dig.

Det er forståeligt, at du gik tilbage til din mor, da du var 10 år. For da du var 10 år, vidste du ikke dét, du ved nu. Nu er du jo 14 år og kan bedre overskue og fornemme, hvad der vil virke bedst for dig. Din mors trusler virker tydeligvis mindre nu, end de gjorde, da du var 10 år. Det vidner dit brev om; for på trods af truslerne ønsker du hjælp til at bo et andet sted end hos din mor og far. Dét kan bisidderen støtte dig i.

Du kan ringe på 35 55 55 59 og taste 2, for at få fat på vores bisidder. Du kan derudover ringe og tale med os hele døgnet på tlf. 116 111; også på denne måde kan du få mere at vide om vores bisidder.

Jeg er ret sikker på, at du er klar til at handle – for du har allerede taget første skridt ved at skrive ind til os. Måske kan du allerede tage fat i bisidderen, når du har læst dette svar færdigt? Det håber jeg.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse