Familie hjælp

OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.

Hej Børnetelefonen.

Jeg er en 17 årig pige (Jeg fylder snart 18) fra Afrika og kom hertil da jeg var 2 år, så det meste af min opvækst har forgået i Danmark.

Jeg har en lillesøster på 11 og en lillebror på snart 15.

Jeg blev mobbet rigtig meget da jeg var mindre.

Begge mine forældre er afrikansk afstamning og vi bor alle hjemme. Min far arbejder og min mor arbejder ikke, da hun har mange smerte i både ryg og muskler. Min far er okay til dansk, men min mor har lidt svært ved det, derfor kommer hun hellere ikke så meget ud blandt andre mennesker så tit. Jeg er utrolig ked af at bo hjemme og jeg kan ikke med mine forældre. Mine søskende og jeg er også meget træt af vores mors og fars opførsel. Der er tit en lidt trykket stemning herhjemme og der bliver råbt og skændes tit. – Selve hele problemet ligger i at vores forældre ikke altid snakker ordenligt til os, kalder os grimme ord og siger ting der kan gøre os kede af det.

De har slået os da vi var mindre, men efter jeg ringede til politiet sidst da de slog mig, er de næsten stoppet med det. Så mig og min bror bliver ikke slået, men det kan godt gå udover vores lillesøster nogen gange og hun bliver selvfølgelig ufattelig ked af det. Det er meget sjældent de slår hende, men det sker af og til. – Feks. det der med de ikke snakker pænt til os er noget der går mig meget på! Jeg har skrevet nogle citater ned min lillesøster har sagde her for leden.

Pligter, hvis man ikke lige gør som de siger eller henter dem et glas vand. Må de ikke spise i flere dage og ikke får mad. “Det derfor jeg gør det, fordi ellers får jeg ikke noget at spise”.
“Jeg gad godt bare i en dag, prøve hvordan mine klassekamerater har det, bare for at se hvordan det er.” (Hun mener at være i en normal familie)

Jeg har en dansk kæreste og han kan godt se det virkelig påvirker mig. Mine forældre kan sige ting som jeg citerer her. Og det er feks hvis man ikke lige gøre noget som de siger eller ikke har den samme holdning som dem.
“I er bare nogle dumme og grimme børn”
“Du er pisse grim og lugter”
“Du elsker mig ikke, du elsker din svigermor højere end du elsker mig”
“Du kan ikke lide mig, du hader mig”
“Din kæreste forlader dig jo bare alligevel”
“Du er ikke noget værd”
Og engnag kaldte de mig en luder.
Min mor siger af og til også at hun bedre kan lide min bror end min søster og jeg, fordi han ikke er så udadvendt som mig og min søster. Og hun siger decideret “Jeg kan bedre lide ham end jer”

Tonen når disse ting bliver sagt er altid rigtig hård, så jeg kan høre på dem at det er noget de mener, og det gør ondt inden i. Der er en masse andre ting, men kan ikke komme i tanke om flere lige nu. Det ikke kun ord de bruger, for at gøre os kede af det, de bruger også nogle metoder. I går tog de feks min lillesøsters telefon og måtte ikke få den igen før 1 time. Grunden var fordi, min søster var uenig i noget min mor sagde og hun har betalt for min søsters telefon, så mener hun at hun kan tage den. Så når min søster spurgte hvorfor sagde hun “Fordi jeg har betalt for den”.

En tendens min mor også har at gøre, er at gentage sig selv flere gange og hun skal ALTID have det sidste ord. Når jeg feks er gået ind på mit værelse for at få fred, kommer hun ind 5 min efter og skændes stadig videre. Hun kan ikke lade skænderiet ligge, hun skal altid lige sige det sidste. – Når jeg skændes med min mor herhjemme kommer min bror og søster altid og støtter mig fordi det mor siger hverken er acceptabelt eller rigtigt. Det hun gør efterfølgende er at bagtale mig med mine søskende og siger de ikke skal støtte mig når vi skændes, så hun også kan få støtte. Det synes jeg virkelig er langt ude, at de manipulere med mine søskende og siger de ikke skal støtte mig fordi hun ikke har ret. Min far er dog ikke så voldsom som min mor, men han er hellere ikke bedre selv.

Min kæreste og min svigermor har prøvet at snakke med dem, om hvordan kommunikation her herhjemme bliver bedre, men de lytter ikke og der sker ikke ret meget. Som skrevet da jeg var 15 slog min mor mig rigtig meget, jeg løb grædende væk fra husblokende og til det lokale center, en dame fandt mig og ringede til politiet. Efter dette kom en fra kommunen og skulle snakke med mine søskende og jeg, mine forældre fik manipuleret med os og sagde vi skulle sige alt var godt herhjemme og det bare var en misforståelse, som det self ikke var. Efter vi alle 3 havde sagt der ikke var mere i det, stoppede de sagen og så var alt ved det gamle.

Tidligere i år, stoppede jeg på STX på mit gymnasium, fordi jeg socialt ikke fungerede der, men også bestemt fordi det med mine forældre hjemme blev alt for meget. Jeg starter på en HF her efter sommer, men jeg kan ikke gennemføre det, sådan som det er herhjemme lige nu.

Mine forældre har hellere ikke særlig mange penge, og de mente jeg skulle betale vores sommerferie på bekostning af min løn. Jeg har de sidste par måneder arbejdet. og fordi de ikke synes det var fair, at jeg sagde nej, blev de også sure. Jeg har ikke noget imod at hjælpe mine forældre økonomisk, men når det bliver sådan noget tvang og jeg skal give halvdelen af min løn væk så at de kan betale deres regninger eller en tur til norge for mine penge, synes jeg ikke det er fedt. Det ikke min opgave at forsørge familien, fordi jeg lige får et par tusind i løn – Vi skal rejse her til sommer, hvor de mener jeg skal betale og for en tur jeg ikke engang vil med til. Jeg har derfor hellere ingen økonomisk støtte når jeg feks skal flytte hjemmefra, og jeg arbejder ikke længere nu hvor jeg snart bliver 18. Er der en slags støtte man kan få, når man skal flytte hjemmefra?

I hvertfald er dette et problem der faktisk har stået på hele vores liv og det er ikke en god måde at opdrage sine børn på. Disciplin kommer hverken af at slå eller råbe og skrige. Når det så er sagt har mig og mine søskende aldrig valgt at underete kommunen, selvom vi både har beviser og støtte, men fordi vi holder så meget af vores forældre. De skal helt klart lære noget om at der er andre måder at opdrage ens børn på, end man gjorde i Afrika. Men de er ikke dårlige mennesker, tror bare de har brug for hjælp. Vi elsker vores forældre og vil ikke som sådan fjernes fra dem, men alligevel kan vi ikke holde ud at være her medmindre de ikke snart ændre den måde de snakker til os og opføre sig på. Desuden er mine forældre ikke glade for hjælp udefra, de tror at det de gør er rigtig og det er alle andre der har et forkert syn på det. Så hvis de skulle have hjælp, skal de også være villige til det, men det er de ikke. Vi har prøvet at snakke med dem en masse gange og fortælle at det gør os ked af det.

Hjælp Hilsen bange pige og søskende.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 18 år.

Det er et meget fint og modent brev, du har skrevet. Jeg får et godt indtryk af, hvor svært du og dine søskende har det i jeres familie. Hvor er det fint, at du tager ansvar både for dig selv og dine søskendes trivsel ved at skrive dit brev. Du har gjort meget for, at dine forældre ikke bruger vold i jeres familie, og heldigvis er volden også næsten væk. Men næsten er desværre ikke godt nok, din lillesøster bliver stadig slået engang imellem.

Jeg kan godt forstå, at det var svært for jer børn at gå imod jeres forældre, dengang politiet og kommunen blev indblandet. Det skal du ikke bebrejde dig selv. Du gjorde det bedste, du kunne dengang. Det var flot og modigt gjort.

Når dine forældre bruger grimme udtryk om jer, er det psykisk vold, og for et barn er det lige så slemt som fysisk vold.

Når der er fysisk eller psykisk vold i familien, kaldes det omsorgssvigt af børnene. Og når børn bliver omsorgssvigtet, skal kommunen hjælpe med, at det bliver bedre.

Du har en rigtig fin forståelse for dine forældres situation. Du kan godt se, at de skal lære, hvordan man kan være sammen med sine børn på en ordentlig måde, uden fysisk eller psykisk vold. I flere kommuner har man det, der hedder Familieværksteder, eller familiebehandling, hvor familier kan lære at være sammen på en mere hensigtsmæssig måde.

Jeg vil foreslå dig, at du henvender dig til Ungerådgivningen i din kommune. Du kan finde oplysninger om den på kommunens hjemmeside eller søge på din kommunes navn + ungerådgiving. Du kan godt i første omgang være anonym, hvis du ønsker det. Her skal du fortælle om dine bekymringer, både i forhold til dig selv og dine søskende. Du kan evt. medbringe dit brev og vise det. her beskriver du nemlig også rigtig flot, hvad du ønsker der skal ske og at du ikke er interesseret i, at I bliver fjernet.

Hvis du gerne vil have lidt hjælp og støtte til at kontakte kommunen, kan du få en bisidder fra Børns Vilkår. Det er en person, der kan støtte og hjælpe dig og oplyse dig om dine rettigheder, hvis der skal være møder med kommunen. Det er der mange børn og unge, der har glæde af. Du kan se mere om vores bisidderordning på vores hjemmeside her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-børnetelefonen

Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at koncentrere dig om dine studier, så længe du bor hjemme. Det lyder som en fin plan, at du starter på HF efter sommerferien. Hvis du flytter hjemmefra, og når du er fyldt 18 år, kan du muligvis få SU ( statens uddannelsesstøtte) for udeboende. Men du skal søge om det og begrunde din ansøgning med forholdene i din familie. Hvis du henvender dig til Ungerådgivningen, vil de kunne hjælpe dig med det. Din uddannelsesinstitution vil også kunne hjælpe dig med en ansøgning.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse