Brev
er det lovligt
hej jeg har et kort spørgsmål
jeg er 15 og min far og mor har givet mig lov til at flytte hjemmefra hvis jeg har lyst
så jeg blev lidt nysgerrig
er det lovligt hvis jeg flytter når jeg er under 18 med deres tilladelse og ville det være ulovligt hvis jeg gøre det uden deres tilladelse?
hilsen nysgerrig 15 årig dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Ja, du kan godt flytte hjemmefra som 15-årig, hvis dine forældre giver tilladelse til det. Dine forældre har ansvaret for dig indtil du bliver 18 år, så hvis de ikke giver tilladelse, kan du ikke flytte hjemmefra.
Det er kun hvis dine forældre af en eller grund ikke kan passe ordentlig på dig, at du kan bo et andet sted, inden du fylder 18 år. Det vil være kommunen der afgør om det er bedst for dig ikke at bo hjemme og hvor du så skal bo. Men det lyder ikke som om, at det er det, der er tilfældet for dig.
Der er dog mange udgifter forbundet med at bo for sig selv. Man skal betale husleje, mad, forsikringer, el og varme osv. Derfor er det nødvendigt at have en indkomst eller at dine forældre betaler dine udgifter. Mon du også har snakket med dem om, hvordan dine udgifter skal betales? Da du er under 18 år er det i sidste ende dine forældre, der har ansvaret for, at du har penge nok.
Desuden er det også nødvendigt at finde en bolig, du kan leje som mindreårig. Nogle kommuner har ungdomsboliger, hvor man kan bo, når man er under 18 år. Det er tit noget, man skal skrives op til. Du kan ringe og spørge din kommuner, hvordan det foregår.
Du kan google ‘anonym rådgivning for unge’ og din kommunes navn. Så finder du frem til nogen, der kan tale med dig om, hvilke tilbud, din kommune har til unge i din situation.
Det er også en mulighed at lave en privat aftale om at leje et værelse? Måske dig og dine forældre allerede har talt om, hvor du skulle bo?
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen