Brev
Endt paa gaden
Hej
Jeg ved ikke hvorfor men, jeg syntes det er lidt mærkeligt at skriv her, men jeg må prøve at få alt den hjælp jeg kan få, da der ikke er så meget hjælp at få.
Jeg er 19 år og flyttede hjemmefra da jeg fyldte 18.
Årsagen til at jeg flyttede hjemmefra var at problemerne der hjemme gik meget over min skole, men efter jeg flyttede blev det ikke meget nemmere. (da jeg havde mange lån med.
Da jeg boede hjemme købte jeg mange ting på nettet via delbetaling, hvilket jeg ikke tænkte over var så dumt.
Da jeg flyttede hjemmefra havde jeg en masse lån hvilket gjorde min økonomi meget strammere. Hvilket gjorde jeg ikke tænkte over, andet end hvordan jeg skulle betale alle de regninger.
Jeg gik på den tid på gymnasiet og manglede 1 år til at afslutte det.
Jeg tænkte så jeg vil starte fra nul med skolen og besluttede at flytte skole, hvilket også gik dårligt, da jeg fandt udaf problemet ikke var skolen men min økonomi.
Jeg blev så smidt udaf skolen da jeg havde for meget fravær. Jeg ved virkelig ikke hvad der var gået af mig, men jeg tænkte at alting kunne være ligemeget. Jeg var meget ligeglad med alt, tror fordi jeg opgav min økonomiske situation og derfor opgav alt andet da alt bare gik dårligt.
Jeg har så stået uden Su I 2 måneder og det skal også lige nævnes at jeg har forsøgt meget at finde et arbejde men ude held.
Jeg kan så ikke betale min husleje, og opsag derfor min lejlighed.
Jeg kan ikke flytte hjem igen da mine forældre ikke er bosiddende i dk mere og jeg har ikke kontakt til dem.
Jeg har en søster bosiddende i Jylland, men vil ikke have mig hos hende i et par måneder indtil jeg kunne starte på en uddannelse. (jeg tror det er fordi hun bor med sin kæreste).
Jeg var derfor forbi ungehuset som jeg hørte til ød uddannelseshjælp, men der fik jeg at vide, for at det skulle lade sig gøre skulle jeg starte på “aktivitet” som de sagde var at samle skrald på gaden.
Jeg syntes ikke det er acceptabelt da jeg er ung og det vil ikke hjælpe mig tværtimod vil jeg få det meget dårligere. Jeg kan ikke forstille mig hvordan at en ung skulle samle skrald, i en by hvor man er velkendt bla. Af venner osv. Det vil svare til at man ned gør mig.
Jeg får så at vide man skal være psykisk syg, for at kunne få den hjælp uden at skulle samle skrald. Det syntes jeg ikke er rigeligt, det er som at sige jeg skal tage stoffer for at få hjælp. Eller at jeg skal prøve at begå selvmord for at de kan tilbyde mig hjælp.
Jeg føler mig bare virkelig overset. Kommunen har hverken kontaktet mig eller andet. Jeg har været på gaden i en uge nu, uden mad. Jeg søgte så om en enkeltydelse på borger.dk men kommunen har bare ignoreret min ansøgning, da jeg hverken har fået svar eller andet.
Indeni har jeg bare følelsen af at jeg gerne vil væk fra denne by i en fart. Men uden penge eller hjælp er der intet jeg kan gøre.
Jeg føler bare at hvis jeg lå død på et hjørne, så ville der ikke være nogen der vil hjælpe.
Normalt klarer jeg mig selv og kan altid finde en løsning på alt men nu føler jeg virkelig der intet er noget at gøre, når man sidder på gaden og Inge penge til mad har.
PS. Jeg har søgt optagelse på en erhvervsuddannelse som skulle starte i januar 2018, men har ikke fået svar endnu.
Jeg håber i vil komme med nogle råd til hvad jeg kan gøre, da jeg føler hverken kommunen eller andre vil hjælpe mig.
På forhånd tak!
19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 19-årige
Tak for dit brev. Jeg kan forestille mig, at det er rigtig hårdt at bo på gaden. Og jeg tror faktisk, det kan være svært at forestille sig, hvordan det er for alle dem, der ikke selv har oplevet det. Jeg kan læse ud af dit brev, at du lige nu synes, at du er havnet i en håbløs situation. Men samtidig kan jeg læse, at du selv forsøger at gøre nogle ting for at komme ud af situationen. Du forsøger at have dialog med kommunen – det kan kræve rigtig meget tid og energi ved siden af at finde ud af, hvad man skal spise, og hvor man skal sove. Du har endda haft energi til at søge optagelse på en uddannelse. Det viser mig, at du både har lysten og energien til at ændre på din situation – og derfor både tror og håber jeg, at det nok skal lykkes for dig.
Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor kommunen ikke vil støtte dig i ønsket om at komme i gang med en uddannelse. For uddannelse åbner flere døre for jobs – og en egen, fast indtægt gør det nemmere for dig at komme ud af din situation. Reglerne siger også, at når du er under 30, skal kommunens fokus stadig være uddannelse – også selvom du bliver vurderet aktivitetsparat. Kommunen skal også tilrettelægge en individuel uddannelsesplan for dig. Alle de regler og rettigheder kan du læse mere om på https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Dagpenge-kontanthjaelp-og-sygedagpenge/Kontanthjaelp/Kontanthjaelp-under-30-uden-uddannelse. Her finder du også en klagevejledning, hvis du ønsker at klage over din kommunes afgørelser.
Jeg tænker også, at det er kommunen der bedst kan hjælpe dig med en boligløsning. Det er jo bestemt ikke holdbart, at du er på gaden. Hvis du har en oplevelse af, at kommunen ikke svarer dig og ikke lytter, så vil jeg anbefale dig at tage kontakt til SR-bistand, som hjælper med social og juridisk rådgivning. De har også mulighed for, at tilbyde dig en bisidder der kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen. Du kan læse mere om dem her: http://sr-bistand.dk/
Som en del af at modtage hjælp, skal du stå til rådighed for uddannelse eller anvisning af ordinært arbejde. Derfor har kommunen ret til at anvise dig arbejde, du skal tage imod, indtil du bliver optaget på en uddannelse. Og det kan have økonomiske sanktioner for dig, hvis du nægter at tage arbejdet eller starte på uddannelse. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil bryde dig om at samle skrald. Men hvis der er tale om et ordinært arbejde, er det jo et arbejde ligesom alle andre jobs. Når man først har et arbejde, kan det faktisk være nemmere at søge andet arbejde, da mange firmaer hellere vil ansætte en, der allerede er i arbejde. Derfor kunne en skraldetjans måske med tiden blive din vej tilbage til et bedre job? Og uanset hvad ville det kun være aktuelt, indtil du forhåbentlig bliver optaget på uddannelsen i januar 2018. Derfor vil jeg foreslå dig at genoverveje, om skraldetjansen ikke kunne være en mulighed for dig i en kortere periode.
Hvis det skulle vise dig, at du ikke bliver optaget på uddannelsen til januar, vil jeg foreslå dig at opsøge kommunen for at drøfte andre muligheder for uddannelse til dig. Måske er der nogle kortere uddannelser, kurser eller højskoleophold, der kunne være interessante for dig? Og måske er der andre mulige uddannelser, du allerede nu kunne søge ind på – for at øge dine chancer for at blive optaget på en uddannelse?
Jeg håber, at du kan bruge mine svar. Og jeg både tror og håber på, at det snart vil lykkes dig at komme i gang med en uddannelse – og at din situation vil ændre sig. Hvis du har brug for flere råd eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen