En ny start

Hej.

Jeg ved sgu aldrig helt hvordan man skal starte sådan nogle breve her, haha. Men ja, her på det seneste har mine tanker om at løbe væk været utrolig klare. Det virkelig det eneste jeg kan tænke på. Jeg har aldrig rigtigt passet ind, ik den slags “ej men man skal bare være sig selv, du behøver ikke passe ind” men mere som om at det liv jeg har virkelig ikke er noget for mig, det passer slet ikke.

Jeg har altid følt at der var noget galt og aldrig rigtigt været glad her. Det liv som man normalt har som en teenager interesserer mig slet ikke. Jeg vil bare gerne væk. Jeg vil ud og opleve verden og selv skabe en fremtid for mig selv. Jeg vil ikke have at mine drømme kun er drømme, men at de bliver til mål. At forsvinde og leve på min egen måde har altid været en af mine drøm; selv efter jeg fandt ud hvad det indebærer.

Lider af nogle mentale problem som depression og noget spiseforstyrrelse noget, hvilket har ført til at mine forældre flere gange har forslået at finde mig et andet sted at bo som fx. Plejefamilie og sådan. Ud af kærlighed selvfølgelig. Skole er for uinteressant, overvurderet og bare spild af tid. På trods af alt det her har jeg en fantastisk familie, rejser meget, begge forældre er store firma ejere så jeg har jo en lys fremtid, men det føles bare ikke rigtigt?

Jeg har brug for en pause fra alt så jeg selv kan finde ud af det hele. Hvis ikke jeg ender med at løbevæk permanent så I det mindste et par dage I fred for også lige at se om det er det jeg vil. Hvis jeg beslutter mig for at forsvinde har jeg allerede planer for hvor jeg skal bo og sådan så det er ikke et problem. Har I nogle tips til hvad man kan gøre? Som fx. Hvordan man kan få lov til at lige få et par “runaway” prøve dage, få noget fred, eller generelt bare hvad man bør gøre I sådan en situation som den her?
Kh. Pige 15/16 år

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige

Tak for dit brev, hvori du meget fint beskriver dine tanker. jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan. Jeg vil starte nederst i dit brev, hvor du nævner, at du har brug for nogle dages fred til at finde ud, hvad du vil. Alle mennesker har brug for at for at gøre nogle ting klart for sig selv og det er rigtigt fint, at du gennemtænker denne mulighed. Jeg bliver lidt nysgerrig efter at vide, hvad der for dig giver fred. Er det naturen, væk fra mennesker, væk fra Danmark, fra skolen, væk fra familie eller noget helt andet?

Mange i puberteten ønsker sig væk fra alt det kendte. Det er netop behovet for at finde ud af, hvem man egentlig selv er. Du har et mål om at opleve verden. Der findes mange muligheder for dette. Du fortæller, at jeres familie rejser meget, så forstår jeg det rigtigt, at det er under en anden form, du gerne vil opleve verden? Du beskriver  din familie varmt og kærligt og også de gode ting, I laver sammen. Det virker, som om du har forældre, der vil støtte dig i dine valg. Fornemmer jeg rigtigt i dette? Hvis det er tilfældet er det vigtigt for dig og dine forældre at vide præcist, hvad du synes du har brug for. For mange kan det være en stor hjælp at skrive tanker og planer ned. Kan det være en idé for dig at notere dine ønsker ned og efterfølgende undersøge, hvordan det vil være muligt for dig at nå disse mål? Hvad ville der sker, hvis du åbent talte med dine forældre om dine mål, at du har brug nogle dage på egen hånd? Det kunne være en måde at få mulighed for at få nogle dage, uden at de bliver bekymret for dig.

Hvis du tager afsted, uden at de aner hvor du er henne, så tænker jeg, at de ville efterlyse dig og gøre hvad de kunne for at vide, at du er ok. Det tænker jeg ikke er dit mål, men mere at få nogle dage med dig selv…

Du skriver, at du har depression og spiseforstyrrelse. Mon du får hjælp for dette? Hvis du gør, kan du måske tale med lægen eller psykologen om dine ønsker og tanker. Han eller hun vil give dig gode råd om, hvad der vil være det bedste for dig. Hvis du ikke får hjælp er det vigtigt, at du får hjælp, for det er tunge ting at bære alene. Mon du kender Headspace.dk? Her har du mulighed for at komme ind og tale med en rådgiver, du kan også chatte eller ringe og snakke med en voksen. De hjælper mange unge, der som du har brug for at komme videre fra den situation de er i lige nu.

Jeg håber du kan bruge mine råd ellers er du velkommen til at skrive igen. Vi vil altid gerne hjælpe dig.

Måske har du lyst til at skrive til os og fortælle, hvilken beslutning du tager.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse