Brev
At flytte ud…
Jeg er en pige der lige er fyldt 18 år.
Min mor og hendes mand vil ikke støtte mig på nogen måde – jeg skal betale 1900 kr om måneden samt selv sørge for transport til og fra skole samt selv betale min mad. Selvom jeg skulle flytte hjemmefra ville jeg ikke have råd til at bo på en kollegieværelse idet jeg ikke kan få udeboende SU, og boligstøtten ligger omkring 434 kr om måneden hvilket ikke slår til når huslejen ligger på 2800, og jeg kan få 2815 kr om måneden i SU.
Jeg ønsker dog ikke længere at bo hjemme – min mor og stedfar accepterer ikke de valg jeg tager i mit liv. Jeg er vokset op i en familie med en far der har et alkoholmisbrug, en mor der ikke ved hvordan hun skal vise sin kærlighed og en søster der bliver favoriseret. Jeg blev mobbet i folkeskolen, og min mor tvang mig til at flytte til den anden ende af landet da hun fandt en mand at gifte sig med. Jeg kan ikke huske nogensinde at have fået ros, eller kærlighed af min mor.
Det er altid kritik – mine karakterer er aldrig gode nok, heller ikke mine mange 10 0g 12-taller i samtlige fag, det er for dårligt at jeg køber utroligt mange bøger og at jeg ryger. Hun forstår ikke at da jeg havde allermest brug for hende svigtede hun og så blev det cigaretterne der hjalp. Alle er afhængige af noget der fjerner smerten. Selv ikke da jeg fik udgivet en bog på engelsk fik jeg ros. Hvordan kan jeg dog komme væk herfra uden at sætte mig selv i gæld som 18-årig?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18-årige pige,
Mange tak for dit brev.. Jeg synes godt nok, at det er flot at du sådan har fået undersøgt så meget vedr. SU og boligsikring i forbindelse med at du gerne vil flytte hjemmefra, det siger meget om, hvor sej en pige, du må være…
Jeg ved ikke, om du har talt med din studievejleder på din skole? Jeg ved, at der er nogle undtagelser for hvornår man kan få udeboende SU der er lidt højere end normal SU.. Men der er nogle krav, man skal leve op til før man kan få det, og det er din studievejleder på skolen, der skal afgøre, om man kan få det.. For at få udeboende SU, der er højere end hjemmeboende skal man opfylde et af følgende krav (samt være udeboende)
Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter.
Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med.
Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom).
Jeg ved ikke, om der er nogle af dem, du falder ind under, men måske du kan tale med din vejleder om den nederste af dem?
Da du er blevet 18 år, kan du desværre ikke tage kontakt til børn og familieafdelingen i den kommune du bor i, men jeg ved at der er noget der hedder forrevalidering, hvis man kontakter de socialrådgivere der arbejder med voksne, forrevalidering er en form for løn som nogle unge får fra kommunen. Der skal også være nogle særlige forhold der skal gøre sig gældende hvis man skal opnå forrevalidering, men pointen med forrevalidering er at støtte unge mennesker i at gennemføre sin uddannelse, så måske det kunne være en mulighed for dig at tale med dem?
Det er lidt forskelligt fra kommune til kommune hvem det er man skal tale med, men hvis jeg var dig, ville jeg ringe til kommunen og bede om at tale med en i jobcentret- Jeg tænker umiddelbart at det ville være en god ide at tale med en socialrådgiver fra din kommune under alle omstændigheder, da det lyder som om at du har en ting der fylder hos dig og som måske vil gøre det svært for dig fremover…
Jeg håber rigtigt meget, at du kan bruge mine svar, såfremt at du har flere spørgsmål er du altid velkommen til skrive til BørneBrevkassen igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten..
Mange venlige hilsner
BørneTelefonen