18 årig med problemer

Hej Børnetelefon!

Først og fremmest vil jeg lige give udtryk for, at det er fantastisk at denne slags rådgivning kan lade sig gøre, men nu til mit ”problem”. Jeg er 18 år og går på en STX-uddannelse i 1.g. For at sige det ligeud, så er der mange problematikker under mit tag hjemme hos min familie.

Først og fremmest er der økonomien. Mine forældre tjener ikke særlig meget og nu hvor jeg er 18 har min mor mistet sin boligstøtte. Selv får jeg SU på 2500 kroner samt har et arbejde hvor jeg ca. tjener 3000. Op til flere gange har mine forældre måtte låne mine penge til regninger, indkøb af mad, benzin og diverse. Det skal lige siges, at jeg sjældent for pengene igen.

Der er også andre problemer, især omhandlende min lillebror. Min bror ”splitter” min familie ad, da han har en meget destruktiv adfærd samt har dårlige sociale relationer med hans såkaldte ”venner”. Han smadrer alt, går ikke i skole, slår, etc. Han mener, at ingen forstår ham og for at være ærlig, så forstår jeg ham ikke, da hans adfærd er uacceptabel. Men mine forældre bruger meget energi samt mange penge på ham, men han bliver værre og værre. (Det skal lige nævnes, at han er 15) . Min bror bor i en ”campingvogn”, som står i vores have. Han mente, at han ikke havde nok privatliv på han gamle værelse, hvilket jeg også godt kan forstå, da hans tidligere værelse var hele anden etage. Mine forældre tager også deres frustrationer udover hinanden og skændes på daglig basis.

Jeg vil meget gerne flytte, både for min egen skyld, men også min families skyld. Jeg ser det som en lettelse rent økonomisk, men min bror vil kunne overtage mit gamle værelse og forhåbentligt få en bedre relation med mine forældre.

Jeg er dog ”kun” 18 år gammel. For at kunne få udeboende SU skal man være 20 år gammel (Dog er der undtagelser, men er ikke klar over, om jeg lever op til det) Jeg ville også få udgifter i form af studietur (10.000 kroner) og selvfølgelig mad, bolig, transport, etc. Jeg er ikke sikker på hvor længe jeg ville have mit arbejde, da jeg er 18 år. Jeg har brug for objektive øjne på dette ”problem” og give et råd eller to.

Med venlig hilsen den hjemmeboende.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Det er meget tydeligt, at du vil din familie det godt. Du har mange bekymringer omkring dine forældres økonomi og lillebrors situation. Det er godt, at du nu har skrevet til brevkassen, for det må være tungt at gå rundt med alle de tanker. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.

Det lyder for mig som om, at der er en masse udfordringer for dine forældre, ikke mindst de udfordringer som din lillebror har. Det er forståeligt, at dine forældre bruger meget af deres økonomiske overskud og energi på din lillebror. Og måske regner de med, at du er så stærk, at de godt kan nøjedes med at være 100 % opmærksomme på din lillebror.

Men du har også behov for økonomisk støtte og omsorg. Du har også behov for dine forældres opmærksomhed. Alle børn har ret til omsorg og støtte fra deres forældre. Og du har også retten til at få dine penge tilbage fra dine forældre, som du jo selv har optjent.

Kender dine forældre måske til dine tanker om situationen derhjemme og ønsket om at flytte hjemmefra? Det ville være en rigtig god ide, hvis du kunne snakke med dem om det. Jeg ved godt, at det kan være svært. Men måske kunne du snakke med en anden voksen, som du er tryg ved?

Denne voksne kunne så snakke med dine forældre for dig eller måske endda sammen med dig? Det kunne være en bedsteforælder, din tante, en gammel skolelærer, din venindes mor eller en helt anden. Du kunne også vise dine forældre dette brev? For her i brevet giver du virkelig udtryk for, at du elsker din familie og gerne vil have, at I alle skal have det godt.

Dine forældre kan have mistet deres overblik til selv at kunne se situationen derhjemme eller måske ikke føle, at de har overskuddet til at kunne gøre noget anderledes og bedre. Så det ville virkelig være godt, hvis du kunne åbne op for dine tanker og følelser. Måske de så kan forstå hvor ”belastede” I alle sammen er hjemme under jeres tag.

For mig lyder det virkelig til, at din familie er i en svær situation og måske godt kunne bruge noget hjælp udefra. Når man står med økonomiske udfordringer i sin familie, oplever kriser, har et barn med udfordringer, så har man som familie ret til at få hjælp igennem sin kommune. Hvis din lillebror har nogle særlige behov, så kan det være, at der er brug for noget støtte til ham.

Hvis du har mod på det, så kan du ringe til den anonyme rådgivning i din kommune og høre omkring mulighederne for din familie. Du kan også snakke med rådgiveren om, hvordan mulighederne ser ud for dig i forhold til at kunne flytte hjemmefra, herunder få økonomisk tilskud og andet. Igen kan det være rart for dig, hvis en anden voksen, som du er tryg ved, kan støtte dig under opkaldet til kommunen. Du kan finde nummeret ved at søge på “anonym rådgivning + din kommunes navn”.

En anden mulighed er, at du opsøger en studievejleder på din uddannelse. Du har helt ret i, at man kun under særlige omstændigheder kan få SU som udeboende, når man er under 20 og går på en ungdomsuddannelse. Det er dit studiested, som skal afgøre, om du opfylder kravene. Derfor må studievejlederen kunne tale med dig om, hvad der er muligt i din situation.

Udover BørneTelefonen, som du altid kan ringe til eller skrive ind til – så har vi også ForældreTelefonen. Den kan dine forældre ringe til på telefon nummer 35 55 55 57. Der vil sidde rådgivere klar med støtte og måske gode råd til, hvad dine forældre kan stille op i deres situation.

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste og hold fast i dit gå-på-mod og kærlige sind.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse