Familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kæreste du,

Jeg tænker slet ikke, at det ‘bare’ er en pige der er uvenner med sin forældre, og tror det er verdens største problem. Tværtimod bliver jeg ret bekymret for dig, når jeg læser dit brev.

Jeg kan godt forstå, at du har gået og tænkt længe over om du skulle skrive til os eller ej. Men hvor er jeg glad for, at du gjorde det. Du kan tro, at vi gerne vil hjælpe dig.

Jeg forstår godt, at du synes det er svært at være derhjemme og mærker du ikke kan holde til det længere. Det lyder som om, at du godt selv ved, at det ikke skal være sådan. Men måske du alligevel kan blive i tvivl nogle gange?

Sådan ved jeg i hvert fald at mange har det, når deres forældre er dominerende og kontrollerende eller når de ikke føler sig trygge derhjemme. For på en måde kan forældrene næsten også komme til at dominerer og kontrollere, hvad man tænker er rigtig og forkert. Det er utrygt og det skal ændres.

Mange, der udsættes for nogle af de samme ting som du beskriver, oplever at deres selvværd og selvtillid bliver mindre og mindre. Og ensomheden større og større. Nogle får ligefrem en ’stemme i hovedet’, der taler ligesom deres forældre.

Andre kan mærke det i kroppen og får kvalme, ondt i maven eller andet. Det kan føles på mange dårlige måder. Måske kan du også kende noget af det?

Derfor er det også vigtigt, at du får noget hjælp. Nu.

Du har helt ret! Din mor skal behandle dig med respekt!

Det er din mors ansvar, at du har det godt. Det betyder også, at hun skal behandle dig med respekt og omsorg. Det har du helt ret i.

Det er vigtigt for mig, at sige, at du altid må sige fra og sige overfor din mor. Jeg ved godt, at det ikke altid er muligt. Derfor er det også vigtigt, at du ved, at du altid må trække dig og give dig selv en pause.

Det kan fx være, at du går ind på dit værelse eller på din toilet og ringer til en god ven.

Det er nemlig rigtig vigtigt, at du ikke går alene med det. Andres ord kan let overdøve, hvis vi ikke har andre til at støtte os i, at det der bliver sagt er forkert. Eller at vi gerne må være kede af det.

For du må godt blive både vred og ked af det, når din mor ikke behandler dig på en respektfuld og omsorgsfuld måde.

Har din mor og din nogensinde talt om det? Sådan rigtigt.

Det kan nogle gange være svært for forældre at se, hvordan deres børn har det. Jeg ved godt, at det måske lyder lidt fjollet. Men nogen forældre ser kun, at deres børn bliver sure og opdager ikke, at det måske faktisk mere var fordi, at de gjorde deres børn kede af det.

Nu lyder det til, at du har prøvet alt muligt allerede. Men måske du tænker, at det kunne hjælpe jer at have en snak om, hvordan du faktisk har det. Du kender din mor bedst og ved derfor også om det kan være en mulighed.

Det kan også være, at du kan prøve at skrive hende et brev, hvor du fortæller om, hvordan du har det? Du kan få hjælp til at skrive et brev her.

Din lærer skal hjælpe dig

I nogle familier går der så meget knude i relationen, at forældrene bliver helt blinde for deres børns signaler. Når det er sådan, skal ens forældre have hjælp, så de kan lære at se og være der for deres børn. Måske har din mor også brug for at vide, hvordan hun kan være der bedre for dig?

Faktisk har din lærer et ansvar for at hjælpe, hvis du fortæller ham/hende om det. Måske du kan tænke over om der mon er en lærer eller måske en anden i dit netværk, der kunne være god at tale med. Vi har også samlet nogle gode råd i denne guide.

Vi vil også gerne hjælpe dig!

Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår. Så kan du læse lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.

Bisidderen vil kunne lave en underretning til kommunen, sådan at din familie får hjælp. Kommunen skal hjælpe hele familien, når et barn har det svært og mistrives. Og når jeg læser dit brev, så er jeg faktisk slet ikke i tvivl om at du har det svært og kunne have det meget bedre. Er du mon enig?

Kommunens opgave er at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.

Det kunne være venner eller måske en lærer/pædagog. Men det kunne også være dig og den bisidder, som du kan få med fra os.

Bisidderen kan nemlig gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. Bisidderen vil også hjælpe dig med at forstå, hvad der sker og hvad der kan komme til at ske. Netop for, at du føler dig inddraget.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Når din sagsbehandlere fra kommunen har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.

Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at din mor vil blive ked af det. Det kan du også tale med bisidderen om.

Men det er vigtigt at du ved at, hvis du ringer til os og deler dine oplysninger med os, så skal vi fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du ønsker at være anonym kan du ringe på #31#35 55 55 59.

Hvis bisidning og kommunen føles uoverskueligt kan du måske bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.

Husk at du altid har os. Vi er åben hele døgnet – også om natten!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.