Brev
Familie
Hej jeg er en 13 årig pige.
Mine forældre er skilt. Jeg er mest ved min mor og ser kun min far hver anden weekend og noget af ferier.
Lige nu har jeg det ret svært hos min mor. Hun bliver hele tiden sur på mig over noget som ikke er noget at blive sur over og hun stiller ikke på mig.
Fx. blev jeg hjemme i dag fordi jeg ikke havde det så godt.
Hun har ikke talt til mig hele dagen og snakkede med min papfar, hvor jeg overhørte hende sige at jeg ik en skid var syg. Og det var jeg.
Jeg er bare så træt af det og vil virkelig bare gerne flytte over til min far hvor jeg har det så meget bedre og har lyst til at være mig selv.
Græder mig selv i søvn de fleste dage og vil ikke bo hos min mor mere. Og jeg ved hvis jeg siger noget til hende så bliver hun bare sur.
Hjælp hvad kan jeg gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige!
Det er godt, at du skriver til  os. Jeg er her for at hjælpe dig, og det er vigtigt, at du ved, at du altid kan skrive til BørneTelefonen, når du har brug for at snakke om det, der foregår derhjemme.
Du skriver, at dine forældre er skilt, og at du nu bor mest hos din mor. Du siger, at du lige nu har det ret svært ved at bo hos din mor, da hun tit er sur på dig. Det lyder bestemt ikke rart.
En dårlig stemning
I mange familier kan der opstå en dårlig stemning. Når familier ændrer sig, og børn bliver ældre, kan det sommetider være svært for de voksne at forstå, at deres børn er blevet ældre. Så kan der opstå konflikter, fordi forældre og børn er uenige. Det ved du måske godt allerede.
Nogle gange varer den dårlige stemning alt for længe, og så går det ud over hele familien. Derfor er det altid vigtigt, at der bliver taget hånd om den dårlige stemning.
Det er nemlig dine forældres ansvar, at der er en god stemning hjemme hos jer. Det betyder, at det er din mors ansvar, at du har det godt og er tryg derhjemme.
Fordi hun er den voksne, skal hun derfor gøre, hvad hun kan for, at I taler sammen på en god måde. Det lyder ikke helt som om, at det er din oplevelse lige nu, hvor du mærker, hun er meget sur.
Kan du tale med din far om det?
Du skriver, at du kun må være hos din far hver anden weekend og i nogle ferier, men du ville helst bo hos ham hele tiden. Hvor er det dejligt at høre, at du har det godt hos din far. Jeg kan godt forstå, at du får lyst til at finde andre løsninger, når du synes, det er svært hos din mor.
Jeg tænker på, nu hvor du helst ikke vil snakke med din mor om det, om du mon har mod på at snakke med din far om, hvordan du har det? Måske han kan komme med nogle gode ideer til, hvad du kan gøre.
Du har også ret til at blive passet godt på og at blive behandlet med respekt. Jeg synes også, at det er en god ide for dig at prøve at snakke med din mor om, hvordan du har det, hvis du har mod på det.
Vi har lavet en guide som du kan bruge, hvis du synes det er svært at sige højt. Den finder du her.
Men hvis du ikke føler, at du er klar til at tale med din mor, så start med at snakke med en god veninde eller din far, hvis du har mod på det.
Du har ret til hjælp
Når du fylder 10 år, har du også det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre.
Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo, eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos. Det kan også være noget helt andet, som du måske er ked af.
Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig, og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummeret 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.
Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske en lærer på din skole eller en pædagog.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Jeg vil også lige spørge, om du har hørt om, hvad en bisidder er for noget? Hvis du ikke har hørt om det, så tryk på linket her.
En bisidder er en voksen, der kan hjælpe dig, hvis du gerne vil have hjælp fra kommunen eller Familieretshuset. Fx som nu, hvor du ønsker at bo hos din far.
Du har nemlig ret til at blive hørt og lyttet til, hvis du gerne vil bo mere hos din far. Det er sådan noget man kan snakke med bisidningen om.
Kan du tale med dine veninder?
Du kan måske også starte med at snakke med nogle af dine veninder og høre dem om, de også har oplevet, at deres mor eller far er sure. Og så kan du måske spørge dem, hvad de så plejer at gøre?
Hvis du stadig har flere spørgsmål eller har brug for hjælp til, hvad du kan sige til din veninde eller far, må du meget gerne ringe eller skrive til BørneTelefonen på telefonnummeret 116111.
Jeg håber, du fortsætter med at være modig og afprøve nogle af mine råd. Jeg hepper på dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen