Vores samværsordning

Hej

Mine forældre blev skilt da jeg var ca. 2 et halvt år gammel. Da jeg var yngre tænkte jeg ikke så meget over det men nu er jeg begyndt.

Jeg syns ikke jeg har det særlig godt hjemme hos min mor. Det er ikke fordi jeg ikke kan lide hende men jeg kan bedre lide at være hos min far.

Mit første problem er at jeg ikke hved hvordan jeg skal spørge mine forældre om jeg kan være længere hos min far.

Mit andet problem er at jeg ikke må transportere ting til og fra min mors hus. Fx billeder og ting der dufter af min far.  Jeg bliver tit ked af det når jeg ikke må og når jeg skal sove kan jeg ikke.

Engang da jeg var 4 år havde jeg en lille bamse som min far gav et kram så den duftede af ham. Da jeg havde den med tog min mor den og gemte den inde i sit skab så jeg ikke kunne få den.

Jeg var ked af det i 3 måneder og så gav min papfar mig den tilbage. Nu da jeg er 12 år gammel har jeg nogle gange fået et kram af min far så mit tøj dufter af ham.

Når jeg så kommer hjem til min mor kritisere hun duften og er streng.

Jeg kan bare ikke så godt lide det

Så du må gerne hjælpe mig. Tak på forhånd

Kh E

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære E

Du skriver, at du synes det er svært at få sagt til dine forældre, at du gerne vil bo længere tid hos din far – har du mon spurgt din far, om han synes det ville være ok?  Det kunne være første skridt.

Jeg kan godt forstå, det kan være svært at sige til din mor, at du gerne vil bo mere hos din far, for du er måske bekymret for, at din mor bliver sur eller ked af det. Men samværssordninger skal ændrer sig og tilpasse sig dit behov igennem hele din barndom. Det er lige præcis derfor, at man kan ændre på samværsordningen. Det er altså de voksnes ansvar at lytte til dig og lave aftaler om samvær, så det passer bedst muligt til dig.

Mon dine forældre kan tale med hinanden, om at ændre samvær og om at flytte over til din far? Ellers kan du måske forslår, at de mødes og snakker om det, og dine tanker og følelser om at være barn mellem dem?

Hvis dine forældre ikke er så gode til at tale sammen, så har du faktisk en rettighed,  der hedder initiativret. Med den kan du skrive eller ringe til Statsforvaltningen, og bede dem om at snakke med dine forældre om samværsordningen. Du kan også ringe og snakke med Statsforvaltningen gennem Børnenes Skilsmissetelefon på 20 600 550, der er åbent mandag, tirsdag, onsdag og torsdag: kl. 11-17 og fredag: kl. 11-16, og der er en sød rådgiver der kan snakke med dig. Det tror jeg vil være en god hjælp for dig - for du har ret til at blive hørt.

Mon du har en voksen, som du kan tale med når du har brug for det? En voksen, som måske også kan hjælpe dig med at tale med din mor og far om, hvordan du har det. Det kan være en fra din familie fx dine bedsteforældre, en sød lærer, måske din papfar eller en anden du kommer i tanke om? Det kan være om mange ting, men måske især om det med samvær og det med, at din mor gemmer de ting der dufter af din far. Måske glemmer hun, at du jo har stadig brug for både din far og hende, selvom de ikke mere bor sammen.

Jeg håber, du får hjælp til at få snakket om at ændre samværsordningen - for det har du faktisk ret til. Du er jo også meget velkommen til at snakke eller skrive mere med os på 116111, vi har åbent alle dage 11 - 23, så kan vi hjælpe dig mere.

Mange tanker

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier