Brev
Voldtægt
OBS: Indholdet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.
Nogle gange kommer min pap far ind imens han er fuld og han siger til mig tag dit tøg af og truer mig med en kniv
hilsen pigen der bliver voldtaget
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det er helt tydeligt, at der er brug for hjælp til at få stoppet voldtægter og truslerne. Det at du skriver herind, viser mig, at du håber på, at du kan få hjælp. Jeg vil gøre mit bedste.
De voldtægter din stedfar begår og de måder han truer dig er på ingen måde i orden og også ulovligt. Derfor er det også vigtigt, at du ikke går alene med det. Har du nogensinde fortalt til andre, hvad der sker? Måske en ven eller veninde, som kan støtte dig i at snakke med en voksen?
Det vil være godt, hvis du kan finde en voksen at sige det til. Det er ikke fordi en ung ikke kan hjælpe, men det du udsættes for er så voldsomt, at det er vigtigt, at du får hjælp nu. Det er oftest nemmere for en voksen at vide, hvor du får den rigtige hjælp.
Prøv at tænke på, hvilke voksne du der kan hjælpe dig og lav en liste, så du ved, hvem der er den første du vil snakke med.Det kan fx være en lærer, en voksen i en klub, en træner, en moster, en venindes mor eller en helt anden.
Når du har fået det fortalt til en voksen, så skal enten du og den voksne eller bare den voksne kontakte kommunen. Kommunen kan hjælpe dig, så din stedfar ikke begår voldtægter, og hjælpe ham med at stoppe. BørneTelefonen kan også hjælpe dig med få hjælp, så du får hjælp fra kommunen til at stoppe voldtægterne og truslerne. Du er velkommen til at ringe eller skrive ind, så kan vi snakke mere om det.
Du kan også selv henvende dig til kommunen. I alle kommuner er der noget der hedder Åben anonym rådgivning. Her kan du komme til at tale med en voksen. Du kan være anonym og lade være med at fortælle hvad du hedder, hvis du synes, det er svært.
Hvis du ikke selv kan finde den åbne rådgivning i din kommune, så prøv at ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111. Hvis du ringer til BørneTelefonen for at få hjælp til at finde oplysninger om den åbne rådgivning i din kommune, så skal du selvfølgelig fortælle, hvilken kommune du bor i, men du behøver ikke fortælle, hvad du hedder.
Hvis du har lyst, kan du lade en voksen læse dit brev og svaret. Måske er det en nemmere måde, at den voksne får det at vide?
Jeg håber, du har mod på at tage et skridt mere, så der kan komme hjælp til dig. Du kan måske læse flere af vores råd, når man er udsat for voldtægt: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser
Mange tanker og knus fra BørneTelefonen