Voldigt hjem

Hej

jeg er en 15 Årige pige som bor sammen med min søster mor og faren til min søster.

Det er sådan at faren til min søser på dårlig basis slår, truer,råber og tvinger min mor til sex.

Vi har ingen familie og min mor har ikke nogle venner som kan hjælpe os.

Min mor er rigtigt bange for hvad han kunne finde på at gøre os hvis vi flyttede fra ham og han fandt os.

Hun er ogsa bange for at han vil kunne få forældre rettigehederne over min søster hvis vi bare tog hende og flyttede. Min mor ved ikke hvad hun skał gå til med det Hele og hun prøver bare at lade som om alt er fint.

Jeg ved ikke hvad jeg skał gøre for jeg vil gerne væk fra ham sammen med min mor og søster jeg håber I kan hjælpe.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev, som er fyldt med kærlighed og omsorg for din familie. Jeg kan godt forstå, at du har haft lyst til at kontakte BørneTelefonen. For jeg kan godt se, at det må være en rigtig svær situation for jer alle.

Jeg kan godt forstå, at din mor frygter en masse ting. Det er helt almindeligt at være mistroisk og bange for hvad der vil ske, hvis man anmelder en voldelig partner. Tanker om, hvad der vil ske med ens børn og én selv er skræmmende, men det kan også være med til at holde en fra at opsøge den hjælp man har ret til.

De tunger tanker og frygten er sig selv en måde, hvorpå din mors mand udøver vold på hende og jer. Nemlig psykisk vold. Du kan læse mere om vold her.

Vold er ulovlig – netop fordi den er skadelig. Jeg bliver bekymret når du fortæller mig. Din mor er i et meget voldeligt forhold, der både skader hende og jer når I ser og hører på det. Det er meget vigtigt, at I alle sammen får hjælp hurtigst muligt.

Det er flot, at du har turde at skrive herind og bede om hjælp. Din familie har ret til hjælp! Og det er enormt vigtigt, at du bliver ved med at lytte til din indre stemme, der fortæller dig at det er vigtigt, at du, din søster og mor kommer væk sammen.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der præcis kommer til at ske, men jeg ved at din kommune skal hjælpe, hvis I kontakter dem. Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie.

Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.

Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.

Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der levede i voldelige hjem. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler.

Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din familie. Måske er du også bange for, at tingene vil blive værre, hvis kommunen får det at vide. Det kan du også fortælle en bisidder om.

Du kan ringe til en bisidder på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning allerede i dag. De har åbent indtil klokken 16 og ofte vil de kunne arrangere et møde meget hurtigt. Fordi du fortæller, at din mor udsættes for vold hver dag, tænker jeg at det måske er rart, at du ved at hjælpen kan komme hurtigt?

Når du ringer til Bisidningen, er det anonymt. Det vil sige, at der i første omgang ikke sker noget ved at ringe til dem. Det er først når du fortæller dine personoplysninger (fx navn eller adresse), at vi kan hjælpe dig. På den måde kan du selv styre, om du vil have hjælp.

Hvis du har fortalt os, hvem du er og vi bliver bekymrede, så skal vi fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp.

Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.

Der er også den mulighed, at du, din søster og mor tager på et krisecenter. Det kan for mange være begyndelsen på at få et bedre liv – væk fra volden – i trygge omgivelser. Her vil din mor også kunne få hjælp og støtte fra andre omkring hende. Du kan vise din mor denne oversigt.

Jeg håber, at du lige nu sidder med en fornemmelse af at være blevet hørt og fået hjælp. Jeg tror, at dette kan være begyndelse på, at du får det bedre derhjemme. Men jeg tror det er et vigtigt skridt, at du og din familie får noget hjælp udefra. Du må ALTID skrive til os igen. Vi har åbent døgnet rundt.

Mange knus fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.