Brev
Voldelig far
Min mor og far skændes her for en måned siden og min far er meget voldelig så han slog min mor da hun svaret igen jeg så det ikke fordi jeg var inde på mit værelse men det var ikke rart at høre på og kan ikke forstå hvorfor de ikke skulle sekildes
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver til BørneTelefonen. For det lyder ikke spor rart det du beskriver i dit brev. Jeg kan læse at din far er meget voldelig og har slået din mor under et skænderi. Når du skriver at din far er meget voldelig fornemmer jeg, at det ikke er første gang han har slået eller været voldelig derhjemme.
Jeg forstår virkelig godt, at du ikke synes at det er rart at være i. Og jeg forstår godt at du kan have et ønske om, at de skal blive skilt. Det er desværre ikke altid nemt for voksne at blive skilt, selvom du som barn kan fornemme, at det ville være det bedste for jeres familie.
Først og fremmest skal du vide, at det ikke er okay at din far er voldelig. Hans voldsomme adfærd skal stoppe. Hvis ikke din far stopper med at være voldelig og hvis ikke skænderierne stopper, så har du flere muligheder for at få hjælp. I Danmark har alle voksne pligt til at hjælpe børn og unge, der ikke oplever at det er trygt at være derhjemme, som i dit tilfælde, hvor din far er meget voldelig .
Har du mon har talt med en voksen om de ting der sker hjemme hos jer? Jeg ved godt, at man kan være bange for at fortælle det til nogen, men det er rigtig vigtigt, at der kommer hjælp hjem til jeres familie, for det er ikke okay, det du oplever hjemme hos dig. Det er meget forståeligt, at det er svært at skulle sætte ord på over for andre.
Men det er så vigtigt at få det sagt til nogen. Har du en lærer på din skole som du er tryg ved, som du kan fortælle om hvad der sker hjemme hos jer. Eller måske blot fortælle om den oplevelse, du havde derhjemme for en måned siden?
Din lærer har pligt til at hjælpe dig, hvis han/hun får at vide at din far er voldelig overfor din mor. Din lærer skal fortælle kommunen om volden hjemme hos jer. Og dermed skal kommunen hjælpe dig og din familie. Hvad tænker du om at tale med nogen om det?
Hvis ikke du føler, at du har en lærer du kan snakke med, har du mon så en anden voksen, som du føler du kan tale med? Fx. en moster, onkel eller en træner? Hvis ikke, kan du også kontakte andre voksne. Fx. os her på BørneTelefonen.
De voksne, som du snakker med kan også fortælle kommunen om volden hjemme hos jer. De kan kun sige det videre til kommunen, hvis de ved, hvem du er. Du bestemmer helt selv, hvornår du er klar til at få hjælp. Når kommunen har fået beskeden, så kan de undersøge, hvordan de bedst kan hjælpe dig og din familie.
Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.
Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.
Hvis det virker lidt voldsomt at starte med at fortælle kommunen om det, kan du også tale med en rådgiver fra kommunen helt anonymt. På din kommunes hjemmeside kan du finde et nummer, du kan ringe til. Hvis du synes det er svært, kan du fx. sige “Hej, jeg er en pige på 11 år, som ikke altid synes det er rart at være derhjemme. Jeg vil gerne tale med en, som kan hjælpe mig.”Hvis ikke du kan finde din kommunes telefonnummer, kan du også ringe ind til os på tlf 116 111, så vil vi meget gerne hjælpe dig.
Du kan også kontakte Bryd tavsheden, som er rådgivning til børn og unge der oplever vold i familien. Det er anonymt og gratis at kontakte dem. Du kan skrive, ringe eller chatte med dem.
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag. Det er rigtig godt, at du har skrevet ind til os. Jeg håber, at du kan finde mod til at tale med en voksen omkring at din far er meget voldelig og har slået din mor. Husk at det aldrig er din skyld det der sker hjemme hos dig. Du er altid velkommen til at skriver herind igen eller til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen