Brev
Voldelig far
Min far får nogle episoder hvor han bliver helt sindssyg.
Her idag truede han mig med vold og kastede ting efter mig.
Jeg er sgu lidt bange for at gøre noget jeg kommer til at fortryde senere såsom at anmelde det eller gøre noget ved det mig selv.
Jeg er lidt usikker på hvad jeg skal gøre.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige
Det er godt, at du skriver til Børnetelefonen. Det lyder som om, du har brug for hjælp til at håndtere en svær situation hjemme.
Jeg kan se, at du er en person, der tænker sig godt om, inden du handler. For du gør dig tanker om, hvordan det vil være at ‘anmelde’ sin egen far. Du er også bange for selv at komme til at gribe  til handling overfor din far.
Det er ikke underligt, at du er usikker på, hvad du skal gøre nu – og at du er bange for at komme til at fortryde dine handlinger på et senere tidspunkt.
Det må være forvirrende, for du har jo følelser overfor din far, der truer og kaster med ting. Men selvom han er din far, er det stadig forkert gjort af ham. Jeg tror også, at din far inderst inde godt ved, at det er forkert at true eller kaste med ting
Det virker som om, at han har brug for at vide, hvordan hans opførsel virker på dig. Og hvis du er udsat for vold derhjemme (hvis din far slår dig, truer dig eller gør andre voldsomme ting mod dig), har du ret til hjælp, så det bliver stoppet.
Måske kan du i første omgang skrive et brev til ham, hvor du gør det klart for ham, at du føler dig truet. Måske er der også andre i familien, der føler sig truet af ham? Kan du tale med din mor om din fars raseri-anfald? Måske kan I sammen tale med din far – eller på anden måde gøre opmærksom på, at I ikke finder jer i det?
Hans voldsomme adfærd skal stoppe.
Hvis han ikke ændrer sin stil over for dig, så har du faktisk flere muligheder for at få hjælp. For alle voksne i Danmark har pligt til at hjælpe børn og unge, der bliver udsat for svigt, som i dit tilfælde, hvor din far truer dig og har en voldsom adfærd.
De voksne kan selvfølgelig kun sige det videre (underrette), hvis de ved, hvem du er. Du bestemmer selv, hvornår du er klar til at fortælle, hvem du er. En underretning er en besked til kommunen om, at du har brug for hjælp. Når kommunen har fået beskeden, så vil de gå i gang med at undersøge, hvordan de bedst hjælper dig.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt, og sige din mening om hvordan du har det hjemme med din far.
Måske har du i første omgang brug for at tage et lidt mindre skridt: Du kan tale anonymt med en rådgiver i kommunen, som ved noget om, hvilke muligheder, der findes, hvor du bor: Du kan  prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Du kan også ringe ind til os på tlf 116 111, så hjælper vi dig med at finde det rigtige nummer.
Hvis tingene en dag går helt over gevind, så skal du vide, at du kan få en bisidder til at støtte dig – så længe du er under 18 år. Se mere her:Føl dig ikke alene – Få en bisidder hos Børns Vilkår
Til sidst vil jeg lige nævnehttps://brydtavsheden.dk/ Her kan du anonymt tale videre med en rådgiver, der virkeligt ved noget om trusler og vold i hjemmet.
Det er aldrig okay at udsatte andre for trusler eller voldelig adfærd. Det er derfor rigtig godt at du har skrevet til Børnetelefonen. Husk samtidig på, at du ikke selv at skyld i at din far gør, som han gør.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen